نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

مقام روس: مذاکرات آستانه بن بست گفت وگوهای سوری را شکست

مسکو - ایرنا - نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه با توجه به توقف گفت وگوهای صلح سوری در ژنو از حدود هفت ماه پیش، اعلام کرد: برگزاری مذاکرات آستانه با برنامه ریزی مسکو، تهران و آنکارا، آغازگر گفت وگوی بین المللی سوریه پس از مدت ها توقف بود.

به گزارش ایرنا، آلکساندر لاورونتیف رئیس هیات روسیه در پایان روز نخست مذاکرات سوری در پایتخت قزاقستان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نتایج نشست ها موفقیت آمیز بود به ویژه اینکه پس از مدت ها مذاکرات بین المللی سوریه آغاز شد.
وی در باره این مذاکرات که تا ساعت های پایانی دوشنبه شب ادامه یافت، اظهار کرد: رویداد آستانه بسیار مهم است به این دلیل که افزون بر حضور روسیه، ایران و ترکیه سه کشور ضامن اجرای توافق مسکو در باره سوریه، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، هیات دولت و نمایندگان گروههای مسلح و همچنین سفیر آمریکا در قزاقستان حضور دارند. نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در پایان گفت: بر این باورم که مذاکرات آستانه رویدادی مهم و گامی نمادین است که امید دستیابی به سطح جدیدی از روند گفت وگوهای برای حل بحران سوریه را به وجود آورده است.
نشست سوری امروز (سه شنبه) با قرائت بیانیه سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه سه کشور ضامن آتش بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و مبتکر برگزاری مذاکرات آستانه پایان می یابد.
وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه 30 آذر ماه در نشست سه جانبه مسکو، ابتکار برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات آستانه را ارائه و در باره اجرای آن توافق کردند.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.