نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

ترامپ شیرِ سعودی‌ها را می‌دوشد/

ترامپ شیرِ سعودی‌ها را می‌دوشد/رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به لشکرکشی نظامی به غرب آسیا نیست

خبرگزاری میزان- هادی محمدی گفت: ترامپ از همان ابتدا عربستان سعودی را "گاو شیرده" توصیف کرده بود؛ این توصیف یعنی قرار است تا زمان آخرین دلارهای پادشاهی سعودی، دست ترامپ در جیب سران عربستان باشد و آنها را غارت کند و در واقع شیرشان رو بدوشد.
هادی محمدیهادی محمدی کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به دیدار "مایک پمپئو" رئیس سازمان CIA با "محمد بن نایف" ولیعهد عربستان اظهار کرد: ترامپ از همان ابتدا عربستان سعودی را "گاو شیرده" توصیف کرده بود؛ این توصیف یعنی قرار است تا زمان آخرین دلارهای پادشاهی سعودی، دست ترامپ در جیب سران عربستان باشد و آنها را غارت کند و در واقع شیرشان رو بدوشد.  

وی با بیان اینکه ترامپ با این کار خودش و با فرستادن پمپئو به عربستان و ترکیه نشان داد که می خواهد مدیریت پرونده های منطقه را به دست CIA بسپارد تاکید کرد: ترامپ حاضر نیست برای تسلط بر خاورمیانه لشکرکشی و هزینه نظامی بکند؛ اولویت او رویکردهای امنیتی و اجرای طرح های پنهان و در واقع رفتاری نرم در سطح منطقه است. 

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ادامه داد: ترامپ در برآوردهای  راهبردی اش از شرایط منطقه به دنبال این می گردد که شرکایی را پیدا کند و وضعیتش اش را بهبود بخشد؛ برای آمریکایی ها و ترامپ کشوری جز شرکای ورشکسته غربی وجود ندارد.

محمدی با بیان اینکه ترامپ باید در کنار عربستان باشد چرا که هم سرمایه های آنها را غارت می کند و هم معدود شرکای راهبردی اش در سطح منطقه را حفظ می کند تاکید کرد: هم منافع مالی و هم منافع راهبردی ترامپ ایجاب می کند که او از دیکتاتورهای منطقه حمایت کند و به آنها مدال عالی CIA را تقدیم کند. 

محمدی در ادامه افزود: امروز می بنیم که "محمد بن نایف" به عنوان گزینه آمریکایی در عربستان مورد توجه قرار می گیرد و خبر ملاقات با محمد بن سلمان برجسته نمی شود؛ این بدان معنا است که محمد بن سلمان آینده مطلوبی از نگاه آمریکایی ها نخواهد داشت؛ آمریکایی ها به نوعی محمد بن سلمان را مسئول شکسته های پیاپی عربستان در منطقه می دانند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: ما نباید فراموش کنیم عربستان در ماهیت و ذات خود ماهیت ضد ایرانی دارد و از ابتدای انقلاب این ماهیت را در همکاری و حمایت از صدام و همچنین تهییج جریان فاسد و قاچاقچی جنوب شرق ایران، نشان داده است. تغییر رویکرد عربستان نسبت به ایران به درخواستهای اربابان آنها بستگی دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.