نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

رونمایی از دستور سران عرب درباره ایران/ عربستان لو رفت

"ششم بهمن سال جاری بود که نخست وزیر و وزیر خارجه کویت پس از دو سال، سفری را به تهران انجام داد. همزمان با انجام این سفر حدس و گمان هایی مختلفی درخصوص محتوای پیامی که خالد الصباح آورده، مطرح شد."
ص رونمایی از دستور سران عرب درباره ایران/ عربستان لو رفت
به این مطلب امتیاز دهید
82.6% 17.4% بازدید

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، "عبدالله الشایجی" تحلیلگر برجسته کویتی در گفتگو با روزنامه القدس العربی، گفت: «سران کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس] در نشست دسامبر گذشته خود در بحرین دستور صادر کردن پیام مکتوب به ایران را داده بودند.»  

 

الشایجی در ادامه و در پاسخ به القدس العربی درباره ایران و پیام اخیر کویت به تهران گفت: «پیام سران عرب ابتدا به تأیید وزرای خارجه شورای همکاری رسید و بر محتوای پیام توافق کردند. در واقع این پیام از طرف کویت نبود، بلکه از طرف همه کشورهای شورای همکاری است.»

 

رونمایی از دستور سران عرب درباره رایزنی در خصوص مسائل منطقه و تأکید بر ثبات و آرامش منطقه در حالی صورت می گیرد که عربستان بارها از زبان وزیر خارجه خود اعلام کرده است که ریاض حاضر به رایزنی یا گفتگو با تهران نیست و ایران خودش بهتر می داند که باید دقیقا چه کار کند.

 

این در حالی است که شخص عادل الجبیر از جمله وزیران خارجه کشورهای شورای همکاری است که درباره محتوای پیام این شورا با دیگر وزیران به توافق رسیده بود.

 

گفتنی است که ششم بهمن سال جاری بود که نخست وزیر و وزیر خارجه کویت پس از دو سال،  سفری را به تهران انجام داد. همزمان با انجام این سفر حدس و گمان هایی مختلفی درخصوص محتوای پیامی که خالد الصباح آورده، مطرح شد. صرفاً نه به دلیل مسایل فی مابین دو کشور که گویا مقام کویتی حامل پیامی مهم از جانب اعضای شورای همکاری خلیج فارس به طور ویژه عربستان سعودی برای ایران به منظور ارتقای سطح روابط آنها با تهران بوده است.

 

این مساله را رسانه های عربی به وضوح تاکید کردند و آن را مورد توجه قرار دادند، به طور مثال «النهار» کویت در مورد این سفر اینطور نوشت: «شیخ صباح خالد الصباح» وزیر امور خارجه کویت قرار است روز چهارشنبه به تهران سفر کند تا پیامی از شورای همکاری خلیج فارس را برای آغاز «رایزنی های راهبردی» میان ایران و این شورا به تهران منتقل کند.   

 

این در حالی است مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان نسبت به این مساله که آیا وزیر خارجه کویت از سوی عربستان و یا کشورهای ثالثی حامل پیامی برای ایران بوده یا نه، همواره به عدم تایید و یا تکذیب این مساله پرداختند.  

 

اما روحانی رییس جمهور کشورمان پیش از عزیمت به عمان و کویت در فرودگاه مهرآباد از محتوای این پیام رمزگشایی کرد؛ وی با اشاره به «پیام کشورهای حوزه خلیج فارس» مبنی بر «اراده این ۶ کشور برای ارتقاء و روابط بهتر با جمهوری اسلامی ایران و همچنین حل و فصل سوء تفاهمات از طریق گفتگو و مذاکره بین طرفین»، گفت: ما از اصل این پیام استقبال می‌کنیم و در جریان این سفر  نیز در خصوص ارتقاء همکاری‌ها، دیدار و گفتگو خواهیم داشت.

 

در واقع روحانی رئیس جمهور اولا اعلام کرد که پیامی که خالد الصباح آورده از جانب «شش کشور» بوده است و ثانیا محتوای پیام « ارتقا روابط» و «حل و فصل اختلافات» است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.