به گزارش افکارنیوز،  بر اساس گزارش وبگاه «ژئو پلتیکال فیوچرز»، این رزمایش‌ها بخشی از پروسه بلند مدت ایران برای توسعه قابلیت‌های دریایی جهت نمایش قدرت منطقه‌ای است و رسیدن به این قابلیت‌ها اگر نگوییم چند دهه اما سال‌ها طول می‌کشد و شامل انجام تمرینات در مسافت‌های طولانی‌تر و نهادینه کردن ساختارها و فرآیندهای لازم است. این وبگاه می‌نویسد: اینک ایرانیان درحال گام برداشتن برای ایجاد چنین قابلیت‌هایی هستند زیرا تحلیل رفتن جهان و عرب و افت عربستان سعودی فرصت بالقوه‌ای را در این زمینه برای آ‌ن‌ها ایجاد کرده است. ایرانی‌ها در این زمینه نیاز دارند تا حد امکان چون ترکیه که رقیب منطقه این کشور است و قصد نفوذ در غرب آسیا را دارد پیشرفت کنند.

این وبگاه درباره تنش‌های بین ایران و آمریکا نیز نوشت: توافق اتمی نیز باعث کاسته شدن از لفاظی‌های ایران علیه آمریکا به عنوان منبع دردسر نشده و برای آمریکا نیز از میزان اهمیت ایران به عنوان تهدید علیه امنیت ملی این کشور نکاسته است. هرچند به نظر می‌رسد که ایران نیز در پی درگیری با نیروی دریایی آمریکا در منطقه نیست .

این وبگاه عمده نگرانی ایران را «عربستان» اعلام داشت و نوشت: با توجه به این که عربستان وابسته به صادرات نفت است تهدید ایران در مسدود کردن تنگه هرمز پیامدهای جهانی در برخواهد داشت.

بر اساس برآوردهای موسسه اطلاعات انرژی در سال 2013، سی درصد نفت جهان از تنگه هرمز و شش درصد دیگر نیز از باب المندب در دریای سرخ عبور می‌کند و بنابر این، برای کشوری چون عربستان که وابسته به صادرات نفتی است تهدید بالقوه ایران در استفاده از نیروی نظامی در مسدود کردن تنگه هرمز یا مسیرهای تجارت جهانی تهدید عینی است.

این وبگاه نوشت: ایران اینک باب المندب را به عنوان عرصه‌ای در نظر گرفته که ضرورت دارد این کشور در آنجا قادر به اجرای عملیات باشد. ایران و عربستان اینک درحال نبردهای نیابتی در یمن هستند و البته این مسئله برای ریاض تعجبی ندارد.

براساس این گزارش، مانورهای دریایی اخیر ایران نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند با استفاده  از یک آمریکای پریشان که باید در دریای جنوبی چین یا جاهای دیگر ستیز داشته باشد بهره ببرد. اگر آمریکا منابع لازم را برای جلوگیری از نمایش قدرت ایران در منطقه نداشته باشد، ایران به اندازه کافی خود را آماده استفاده از این وضعیت می‌نماید. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ایران باب المندب را منطقه‌ای مهم برای افزایش قابلیت‌ها و نمایش قدرت در منطقه لحاظ کرده است.  

در خاتمه این مطلب آمده است: در هر حال شاید رزمایش ولایت-95 در نوع خود قابل توجه نباشد اما این امکان را می‌دهد تا مشخص گردد ایران به کدام بخش جهان نظر دارد یعنی نوع تهدیدهای فرارو را متوجه شده و این‌که چه تاثیرهایی نیز بر دیگر قدرت‌های منطقه‌ای دارد.