نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

«اردوغان» به روسیه و ایران نزدیک‌تر می‌شود

پژوهشگر سیاسی سوریه گفت: در شرایط تنش اروپا با ترکیه و سقوط پروژه آمریکا در منطقه، نظام اردوغان خود را بیش از پیش به ایران و روسیه نزدیک خواهد کرد.


خبرگزاری فارس: «بسام ابوعبدالله»، پژوهشگر مسائل سیاسی سوریه در دمشق اظهار داشت: اختلاف ترکیه و هلند به گونه ای که مقامات هلندی می گویند نشات گرفته از اهتمام اروپایی ها به دموکراسی ترکیه نیست بلکه نتیجه نزدیک شدن بیشتر ترکیه به روسیه است که روابط اروپا-آنکارا را تهدید می کند.  

وی تاکید کرد: قضیه اصلاح قانون اساسی در ترکیه بهانه ای برای تشدید تنش ها ضد نظام آنکارا بود که در مسائل متعددی روابط قوی با روسیه ساخته است.

ابوعبدالله افزود: اروپایی ها در چندین قضیه به ترکیه اعتماد کرده بودند و خروج آنکارا از تعهداتش با اروپا ممنوع بوده است، بنابراین هلند نقش نوک پیکان حملات اروپا عله نظام اردوغان را بازی می کند که احتمالا به زودی این حملات گسترده تر هم خواهد شد.

پژوهشگر سوری گفت: پس از شکست پروژه آمریکا و اروپا در منطقه، ترکیه به طور جدی درصدد پیگیری منافع خود برآمد و در همین زمینه سطح همکاری خود با دولت روسیه را بالا برد بنابراین طبیعی است که هم اینک خصومت اروپایی ها با آنکارا در قضیه اصلاحات قانون اساسی در ترکیه نمود پیدا کند.

ابوعبدالله گفت: مسائل پیش آمده به اردوغان نشان داده که اروپا تمایلی برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ندارد و همین امر وی را به سوی تحولات سیاسی بیش تر و نزدیک تر شدن به روسیه و ایران حرکت می دهد تا با تضمین برخورداری از روابط اقتصادی و سیاسی محکم، تا حد امکان طولانی ترین زمان را در حکومت باقی بماند.

پژوهشگر سوری تاکید کرد: از زمانی که اروپایی ها مسئولیت تحولات داخل سوریه را کاملا به گردن ترکیه انداختند، افق روابط اروپا با ترکیه تیره و تار شد و همین امر ترکیه را به چرخش مواضع خود در خصوص پرونده سوریه کشاند تا خود را از دایره اتهام در برابر جامعه بین الملل و افکار عمومی در داخل ترکیه خارج کند.

ابو عبدالله گفت: در شرایطی که پروژه آمریکا در منطقه و به طور خاص در سوریه به سوی سقوط نهایی پیش می رود، مذاکرات آستانه ترکیه را به سوی انتخاب گزینه های سیاسی واقعی تر در خصوص پرونده سوریه پیش می برد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.