نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

ثبت نام پرحاشیه رئیس دولت های نهم و دهم در دومین روز نام نویسی داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری.

تهران-ایرنا- دومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور در حالی به پایان رسید که محمود احمدی نژاد برخلاف صحبت های گذشته اش مبنی بر نامزد نشدن برای انتخابات ریاست جمهوری، به همراه حمید بقایی در انتخابات ثبت نام کرد.  

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دومین روز ثبت نام داوطلبان حضور در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حالی سپری شد که همچون روز گذشته افراد بسیاری برای ثبت نام در انتخابات به وزارت کشور مراجعه کردند؛ هر چند دبیر شورای نگهبان به صراحت اعلام کرد که بسیاری از افراد ثبت نام کننده در روز اول واجد شرایط نیستند اما در روز دوم هم شاهد بودیم که حضور پرشور داوطلبان جلوس بر صندلی ریاست جمهوری همچنان ادامه داشت.
امروز تنها شخصیت های سیاسی که در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شدند، محمود احمدی نژاد و چند نفر از حلقه اطراف او بودند؛ در حالی که هیچ کس انتظار نداشت احمدی نژاد با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب، در انتخابات ثبت نام کند اما وی بدون توجه به این توصیه های ایشان و بر خلاف سخنان چندین باره خود، اقدام به ثبت نام در انتخابات کرد.
سایر داوطلبانی که امروز در ستاد انتخابات حضور یافتند افراد معمولی بودند و اکثریت قریب به اتفاق آنان هیچ کارنامه و عملکرد سیاسی نداشتند.
ساعت ستاد انتخابات وزات کشور یازده را نشان می داد، که خبرنگاران و عکاسان متوجه حضور محمود احمدی نژاد، حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی در ستاد انتخابات وزارت کشور شدند.
احمدی نژاد از ابتدای ورود به ستاد انتخابات وزارت کشور به صورت پیاپی دست های مشایی و بقایی را می گرفت و شعار زنده باد بهار و زنده باد ایران را سر می داد.
در ابتدا قرار نبود احمدی نژاد در انتخابات ثبت نام کند و بنا به گفته خودش، برای ثبت نام بقایی آمد ولی ناگهان پس از پایان ثبت نام بقایی، احمدی نژاد به میز ثبت نام مراجعه کرد و خواهان ثبت نام شد.
ازدحام عکاسان و خبرنگاران به حدی بود که تیم حفاظت احمدی نژاد بارها با خبرنگاران و عکاسان درگیر شدند و اجازه نزدیک شدن به این سه نفر را نمی دادند.
درگوشی های مشایی با بقایی و احمدی نژاد نیز از حاشیه های حضور وی در وزارت کشور بود. همچنین احمدی نژاد و بقایی و مشایی در هر قدمی که بر می داشتند علامت دو انگشت (پیروزی) را به خبرنگاران و عکاسان نشان می دادند.
پس از ثبت نام احمدی نژاد، بسیاری از رسانه ها خبر ثبت نام مشایی را هم دادند ولی با عدم ثبت نام مشایی، خبر را از روی کانال های خبری خود برداشتند. مشایی اعلام کرد که در انتخابات ثبت نام نمی کند و اظهار داشت که شناسنامه دارد ولی شناسنامه اش خاصیت ندارد.
محمود احمدی نژاد در نشست خبری خود خطاب به خبرنگاران گفت که فقط برای حمایت از حمید بقایی وارد عرصه انتخابات شده و برنامه دیگری ندارد.
وی گفت: مقام معظم رهبری سفارش کردند که به عنوان کاندیدا ثبت نام نکن، گرچه توصیه ایشان به معنای نهی نبود و توصیه بود.
وی افزود: توصیه ایشان مانع از حضور نبود و فشار گسترده ای از سوی اقشار مختلف مردم بود که وارد انتخابات شود.
در هنگام نشست خبری احمدی نژاد و بقایی، شایعه ای مبنی بر حضور قالیباف در ستاد انتخابات وزارت کشور پیچید که باعث خروج جمعی از رسانه ها از محل نشست شد؛ نهایتا مشخص شد که این موضوع شایعه بوده و قالیباف در ستاد انتخابات حضور نیافته است.
احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که چه قدر رای دارید؟ گفت: انگار شما دعوا دارید، شما به نام رسانه تفتیش عقاید می کنید، این رسانه است یا چماق!
از احمدی نژاد سوال شد اگر بقایی رد صلاحیت بشود، برخلاف نهی رهبری، شما در انتخابات شرکت می کنید؟ احمدی نژاد پاسخ داد 'عجله نکنید.'
خبرنگاری با اصرار بار دیگر مغایرت ثبت نام وی با موضع رهبری را جویا شد و احمدی نژاد پاسخ داد: شما در یک مقطعی وقتی به پزشک مراجعه می کنید، او به شما می گوید آب نخور. اما وقتی شش ماه دیگر مراجعه می کنید. به شما می گوید آب بخور!
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحلیل های ارائه شده در خصوص بقایی گفت: یعنی من باید پاسخ تحلیل ها را بدهم؟ چرا نباید بقایی تایید شود؟
احمدی نژاد در واکنش به احتمال رد صلاحیت بقایی گفت: فکر می کنید چنین چیزی ممکن است؟! او تایید می شود.
وی در واکنش به اینکه چرا همزمان با بقایی اعلام نامزدی کرده‎اید؟، گفت: مطمئنا بنده با همه توانم در خدمت آقای بقایی خواهم بود. به عنوان نوکر مردم وارد عرصه شدم. زندگی من و آقایان بقایی و مشایی فدای یک لحظه سرافرازی مردم ایران.
احمدی ن‍ژاد تاکید کرد: صرفا برای حمایت از آقای بقایی آمده ام و بر سر قول اخلاقی ای که به رهبری دادم هستم.
وی این را هم گفت که 'قرار نیست هر چه شما می خواهید من بگویم. اگر رسانه هستید سوال، جواب'.
احمدی نژاد همچنین با گلایه از برخی رسانه ها که از انتشار سخنان وی در نشست خبری اش ممانعت کرده بودند گفت: رسانه ها سوالات خود را زدند (منتشر کردند) اما پاسخ من را منتشر نکردند.
وی در پاسخ به این پرسش که 'شما کاندیدای پوششی بقایی هستید یا نه؟' گفت: کاندیدای پوششی چی چیه؟ من صریح جواب دادم.
رئیس دولت های نهم و دهم در پاسخ به این سوال که اگر بقایی رد صلاحیت شود شما شرکت می کنید؟ گفت: شما چی فکر می کنید؟ چرا نباید تایید شود. اصل بر برائت است . همه ملت.
احمدی نژاد در عین حال اظهار داشت: متاسفانه 20دقیقه (فرصت برای سخنرانی در جمع خبرنگاران در محل ستاد) برای دو نفر دادند. این خیلی بده.
بقایی هم در پاسخ به سوال ایرنا که در خصوص میزان آرای خود در انتخابات مبنی بر اینکه 'فکر می کنید چند میلیون رای دارید؟'، با تکرار گفت: شما چی فکر می کنید؟ من به این سوال فکر نکردم. من به سوال شما فکر نکردم.
رئیس قوه مجریه طی 8 سال پیش از دولت یازدهم همچنین در پاسخ به سوال صدا و سیما در خصوص لزوم پایبندی به قانون در تمام مراحل انتخابات گفت: تمام آحاد ملت ایران، از من تا شما و بقیه همه باید رعایت کنند. مقام معظم رهبری هم فرمودند قانون برای همه است. برای آفتابه دزد که نیست. ما هم پایبند قانون هستیم.
وی افزود: من فکر می کنم صدا و سیما باید کمک کند فضای کشور فضای اخلاقی شود.
احمدی نژاد در سخنان قبل از گفت و گویش با خبرنگاران در واکنش به سوالات متعدد خبرنگاران درباره نهی مقام معظم رهبری برای حضور او در عرصه کاندیداتوری ریاست جمهوری گفت: رهبری به من سفارش فرمودند که در انتخابات شرکت نکنم و من هم پذیرفتم. گرچه توصیه ایشان به معنای نهی نبود، توصیه بود. من به خاطر تمام فشارهای گسترده ای که از سوی مردم برای حضور در انتخابات به من وارد شده است، وارد میدان شدم. اما من به قول اخلاقی که به رهبری داده‌ام پایبندم و حضورم صرفا برای حمایت از برادر عزیزم بقایی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.