نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

بررسی تراز تجاری ایران و قطر

خبرگزاری میزان- براساس آمار گمرک در سال 95، بیش از 1 میلیون تن کالا و محصولات کشاورزی از ایران به کشور قطر صادر شده است. 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، براساس آمار گمرک در سال 95، بیش از یک میلیون و 11 هزار و 704 تن کالا از ایران به کشور قطر صادر شده است.  

لازم به ذکر است که براساس صادرات این حجم کالا و محصولات به قطر، درآمد 103 میلیون و 49 هزار و 89 دلاری نصیب کشور شده است.

همچنین ارزش ریالی این میزان صادرات، بالغ بر 322 میلیارد و 264 میلیون و 360 هزار و 220 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

سهم تجارت ایران با قطر چقدر بوده + نمودار

گفتنی است در بین محصولات صادراتی، اقلام خوراکی بیش از هرچیزی به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد با ادامه قطع ارتباط کشورهای مختلف با قطر، نیاز این کشور به محصولات کشاورزی و مواد غذایی چند برابر می‌شود که فرصت خوبی برای ربودن گوی رقابت از کشورهای دیگر به شمار می‌رود.

یکی از اقلام صادراتی به قطر، گوسفند زنده بوده که در سال 95، بیش از 2 هزار و 602 تن به این کشور صادر شده و درآمد 12 میلیون و 834 هزار و 180 دلاری را نصیب کشور کرده است.

لازم به ذکر است که در برخی از ماه‌های سال کاهش دام زنده در داخل کشور قیمت گوشت را با نوسان همراه می‌کند و به گفته رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در سال گذشته افزایش خروج دام از مرزهای کشور دلیل عمده افزایش قیمت گوشت در بازار بوده است که در پی کاهش عرضه حاصل می‌شد.

سهم تجارت ایران با قطر چقدر بوده + نمودار

در همین راستا علی اصغر ملکی در پاسخ به سوال میزان مبنی بر اینکه امسال چقدر می‌توانیم صادرات دام به کشورهای همسایه از جمله قطر داشته باشیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت امور پشتیبانی دام کشور صادرات هرگونه دام به کشورهای مختلف را به دلیل کمبود دام، منع کرده و درحال حاضر واردات گوشت هم انجام می‌شود.

وی افزود: حتی با مشکلات به وجود آمده در کشور همسایه به دلیل اینکه خودمان برای تامین دام مورد نیاز با کمبود مواجه هستیم فعلا نمی‌توانیم صادراتی انجام دهیم و ممکن است این موضوع تا چندین ماه یا حتی تا پایان سال ادامه دار باشد.

حال باید دید با ادامه این روند در همکاری های سیاسی و اقتصادی قطر، ایران چقدر می‌تواند از این فرصت طلایی استفاده کند و حجم صادرات به این کشور چقدر افزایش پیدا خواهد کرد درحالی که کشور خودمان در تامین برخی از نیازهای اساسی با کمبود مواجه است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.