نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

اردوغان از پوتین عذرخواهی کرد

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که رجب طیب اردوغان با ارسال نامه‌ای به همتای روس خود در خصوص سقوط جنگنده‌ی روسی ابراز تأسف کرده است.
اردوغان از پوتین عذرخواهی کرداتاق خبر 24

 ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که در این نامه، رهبر ترکیه ضمن ابراز همدردی با خانواده خلبان روسی که هواپیمای وی ساقط شد، اعلام کرد که نسبت به این رویداد متأسف است.  

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، این کشور و روسیه توافق کرده‌اند که گام‌های لازم را برای بهبود روابط دوجانبه بردارند.

در همین حال کرملین اعلام کرد که اردوغان نامه‌ای را برای عذرخواهی به پوتین ارسال کرده و در آن نسبت به رویداد سقوط هواپیمای نظامی روسیه ابراز تأسف نموده است. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی کرملین صادر شد، اردوغان در نامه خود تأکید کرده که آنکارا مایل است هرآنچه ممکن است را برای احیای روابط دیرین دوستانه دو کشور انجام دهد.

خودداری ترکیه از عذرخواهی بابت ساقط کردن هواپیمای نظامی روسی در ماه نوامبر خشم روسیه را بر انگیخت. روسیه در واکنش به این اقدام تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کرد و جلوی سفر جهان گردان روسی به ترکیه را گرفت. در آن زمان پوتین گفته بود که این محدودیت ها تا زمان عذرخواهی ترکیه لغو نخواهد شد.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر رئیس‌جمهور روسیه، اردوغان گفته است از آن چه اتفاق افتاده عمیقا متاسف است و می‌خواهد روابط را برقرار کند.

پسکوف افزود: در این پیام به ویژه تأکید شده است که روسیه دوست و شریک استراتژیک ترکیه است و مقامات ترکیه علاقه مند نیستند روابط با روسیه آسیب ببیند.

جت‌های جنگنده اف-۱۶ ترکیه ۲۴ نوامبر یک هواپیمای سوخوی ۲۴ روسیه را در منطقه مرزی سوریه سرنگون کردند. این هواپیما در منطقه کوهستانی استان لاذقیه سوریه سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان این هواپیما با چتر نجات بیرون پریدند اما خلبان در اثر تیراندازی شبه‌نظامیان کشته شد. سروان کنستانتین موراختین، کمک‌خلبان هواپیما از این حادثه جان سالم به در برد و توسط نیروهای دولت سوریه به پایگاه هوایی روسیه در لاذقیه منتقل شد.

یک تبعه دیگر روسیه هم که در عملیات نجات خلبانان هواپیما با هلیکوپتر شرکت داشت، زمانی که هلیکوپتر هدف تیراندازی قرار گرفت، کشته شد.

آنکارا پیش‌تر اعلام کرد که دو هواپیما وارد حریم هوایی‌اش شده بودند و به هشدارهای مکرر ترکیه ظرف پنج دقیقه در مورد تغییر مسیر بی‌توجهی کردند؛ بنابراین هواپیماهای ترکیه یکی از آنها را هدف قرار دادند. روسیه اما اعلام کرده بود که هواپیماهایش طی اجرای مأموریت خود در حریم هوایی سوریه بودند و حریم هوایی ترکیه را نقض نکردند و هشداری هم دریافت نکردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.