نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

وزیر کشور فرانسه:«اباعود» 4 تا 6 حمله تروریستی را طراحی کرده بود/نمی‌دانیم کِی از سوریه برگشت

وزیر کشور فرانسه:
«اباعود» 4 تا 6 حمله تروریستی را طراحی کرده بود/نمی‌دانیم کِی از سوریه برگشت

وزیر کشور فرانسه گفت: «عبدالحمید اباعود» از بهار امسال اجرای 4 تا 6 عملیات تروریستی را طراحی کرده بود که همه آنها خنثی شد.

خبرگزاری فارس: «اباعود» 4 تا 6 حمله تروریستی را طراحی کرده بود/نمی‌دانیم کِی از سوریه برگشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برنارد گازنوو» وزیر کشور فرانسه امروز پس از تأیید خبر کشته شدن «عبدالحمید اباعود» مغز متفکر حملات اخیر پاریس، در نشست خبری با خبرنگاران مطالب جدیدی درباره وی گفت.

بر اساس گزارش رویترز، گازنوو درباره  میزان تسلط دستگاه اطلاعاتی فرانسه بر تردد و اقدامات اباعود گفت، دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه تنها از رفتن وی به سوریه در سال 2014 و پس از حملات تروریستی اخیر در 16 نوامبر نیز از بازگشت وی به فرانسه آگاه شد.

وزیر کشور فرانسه به نقشه‌های دیگر این تروریست علیه ساکنان پاریس هم پرداخت و گفت که وی از بهار تاکنون قصد انجام 4 تا 6 حمله تروریستی را داشت که همگی خنثی شد.

وزیر کشور فرانسه از تعلل اتحادیه اروپا هم در تأمین امنیت مرزهای اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت که این طرح، با سرعت کافی به پیش نمی‌رود.

عبدالحمید اباعود در حمله دیروز نیروهای پلیس فرانسه به محله «سن‌دنی» در پاریس، کشته شد.

هواپیمای اوباما برای رد نشدن از آسمان ایران مجبور به تغییر مسیر شد

هواپیمای اوباما برای رد نشدن از آسمان ایران مجبور به تغییر مسیر شد

هواپیمای حامل رئیس‌جمهوری آمریکا که از ترکیه راهی فیلیپین بود، مجبور به تغییر مسیر شد تا از آسمان ایران عبور نکند.

خبرگزاری فارس: هواپیمای اوباما برای رد نشدن از آسمان ایران مجبور به تغییر مسیر شد
                                                                                                                        

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این هفته پس از پایان نشست گروه 20 که در آنتالیا برگزار شد، ترکیه را به مقصد مانیل پایتخت فیلیپین ترک کرد. 

از آنجا که وی برای سفر به مانیل باید به سمت شرق حرکت می‌کرد، هواپیمای حامل رئیس‌جمهور آمریکا مجبور بود از روی آسمان سوریه، عراق و ایران عبور کند.

شب گذشته کاخ سفید فیلمی را از داخل هواپیمای رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد که در بخشی از آن صفحه نمایشگر داخل هواپیما مسیر سفر را مشخص کرده است.

 

این تصویر به وضوح نشان می‌دهد که اوباما برای عبور نکردن از آسمان ایران، مجبور به تغییر مسیر شده و از طریق ارمنستان، آذربایجان، شمال دریای خزر و ترکمنستان مسیر خود را ادامه داده است. 

هواپیمای اوباما در این مسیر از آسمان سوریه و عراق نیز عبور نکرده است. رئیس‌جمهور آمریکا قرار است در سفر منطقه‌ای خود پس از فیلیپین به مالزی برود.

فرمانده انتظامی استان گلستان با تأکید بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: حجاب سدی محکم در برابر تهاجم بیگانه غرب است.

فرمانده انتظامی استان گلستان تاکید کرد
حجاب، سدی محکم در برابر تهاجم فرهنگ غرب/ اجرای طرح برخورد با بدحجابی در گلستان

فرمانده انتظامی استان گلستان با تأکید بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه گفت: حجاب سدی محکم در برابر تهاجم بیگانه غرب است.

خبرگزاری فارس: حجاب، سدی محکم در برابر تهاجم فرهنگ غرب/ اجرای طرح برخورد با بدحجابی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید محمود میرفیضی عصر امروز در جمع فرماندهان و مسئولان انتظامی گلستان بر نقش بسیار مهم عفاف و حجاب در پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

وی گفت: حجاب، سنگری است که در پناه آن انسانیت و ارزش‌های عرفی و مذهبی، محترم و محفوظ می‌ماند.

فرمانده انتظامی استان گلستان بی‌حجابی را ریشه بسیاری از انحرافات اخلاقی و اجتماعی در جامعه دانست و گفت: بدحجابی و زیر پا گذاشتن اخلاقیات، نهاد خانواده را از معنویت و صمیمیت تهی ساخته و باعث ازهم‌گسیختگی عاطفی در بین اعضاء خانواده می‌شود.

میرفیضی با اشاره به تأکیدات مکرر دین مقدس اسلام بر رعایت حجاب و پوشش در بین زنان و مردان اضافه کرد: رعایت حجاب به‌عنوان یک هنجار که در جامعه اسلامی پذیرفته‌شده بر همگان الزامی است.

این مقام ارشد انتظامی استان به برخی آثار سوء بدحجابی در جامعه اشاره و بیان کرد: بدحجابی باعث برهم خوردن تعادل روانی و نظام جامعه، فروپاشی کانون خانواده و ناکارآمدی آن در اصلاح و تربیت فرزندان، کاهش معنویت و پاک‌دامنی در جامعه، بی‌اعتمادی بین آحاد جامعه به خصوص اعضای خانواده با یکدیگر و درنهایت بالا رفتن آمار طلاق و دیگر آسیب‌ها در جامعه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مسئله حجاب سال‌ها است به دغدغه بسیاری از افراد جامعه تبدیل‌ شده است، اظهار داشت: مبارزه با بدحجابی و برهم زنندگان امنیت اخلاقی، یکی از مطالبات به‌حق مردم از پلیس است.

رئیس پلیس گلستان یکی از توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان در ضربه زدن به انقلاب و از بین بردن اعتقادات دینی در بین جوانان و نوجوانان را ترویج فرهنگ غرب و بی‌بندوباری عنوان کرد و گفت: حجاب سدی محکم در برابر تهاجم فرهنگ غرب است.

میرفیضی فرهنگ‌سازی و ارتقاء فرهنگ عمومی را در مبارزه با بدحجابی بسیار مهم دانست و گفت: بر اساس مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترویج و اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب بر عهده 26 دستگاه گذاشته شده و پلیس آخرین ایستگاه در میان دستگاه‌های اجرایی خواهد بود.

به گفته وی اگر تمامی سازمان‌ها و نهادها به وظایف خود به‌درستی عمل کنند، پلیس نیز ناگزیر به برخورد سلبی نخواهد شد.

نقش آموزش‌ و پرورش و رسانه‌ها در مقابله با بدحجابی بسیار مهم و اثرگذار است

فرمانده انتظامی گلستان نقش آموزش‌ و پرورش و رسانه‌ها را در مقابله با بدحجابی بسیار مهم و اثرگذار دانست و گفت: رسانه‌ها با انعکاس آثار و عواقب بدحجابی در جامعه می‌توانند نقش بسزایی در ارتقاء امنیت روانی ایفا کنند.

سردار میرفیضی با بیان اینکه پلیس در اصول خود و دفاع از ارزش‌های والای انقلاب اسلامی اصرار داشته و آن را در پیشانی مأموریت‌های خود می‌بیند، تأکید کرد: بر اساس ماده 638 و 639 قانون مجازات اسلامی، پلیس به‌عنوان ضابط قوه‌قضائیه وظیفه دارد با مواردی که باعث جریحه‌دار شدن عفت عمومی و بدحجابی می‌شود، برخورد کند.

وی لازمه پیشگیری و برخورد با این نابهنجاری‌ها را حضور جدی‌تر همه دستگاه‌ها در میدان عمل به قانون و اعتماد مردم دانست و گفت: ما به اعتماد مردم نیاز داریم تا انضباط اجتماعی و عمومی پایدارتر شود.

فرمانده انتظامی گلستان در پایان با تأکید بر اعلام حمایت نهادها، سازمان‌ها و ائمه جماعات از اجرای طرح برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه، خاطرنشان کرد: پلیس ایران اسلامی، پلیسی پاسخگو است و به نیازها و مطالبات به‌حق مردم پاسخ خواهد داد.

جزئیات فعالیت و دستگیری عوامل نفوذی در رسانه‌های کشور/ آلودگی برخی نشریات داخلی

کارشناس سازمان اطلاعات سپاه تشریح کرد
جزئیات فعالیت و دستگیری عوامل نفوذی در رسانه‌های کشور/ آلودگی برخی نشریات داخلی

یکی از کارشناسان اطلاعات سپاه، بازداشت برخی عوامل نفوذی در رسانه‌های داخلی را حاصل ۲ سال کار مستقیم بر روی اعضای این شبکه عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: جزئیات فعالیت و دستگیری عوامل نفوذی در رسانه‌های کشور/ آلودگی برخی نشریات داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بیان جزئیاتی از دستگیری برخی عوامل نفوذ در رسانه ها پرداخت.

* مجموعه ای از مجرب ترین فعالان  رسانه ای اپوزیسیون

عاصف در این برنامه گفت: در این پرونده مجموعه ای از مجرب ترین فعالان  رسانه ای اپوزیسیون  خارجی و داخلی در یک  فرآیند  پیچیده و هرمی چند لایه با شبکه سازی از خبرنگاران  داخلی در راستای ادراک سازی تلاش می کردند. 

تلاش برای جذب مجموعه ای از روزنامه نگاران و فعالان  رسانه ای

وی با بیان  اینکه نکته مهم  این پرونده ادراک سازی و اولویت سازی برای افکار عمومی است، ادامه داد: آنها تلاش کردند در داخل ایران مجموعه ای از روزنامه نگاران  و فعالان  رسانه ای را جذب کنند.

* ویژگی های خاص این پرونده

عاصف با اشاره به  اینکه این پرونده  ویژگی های خاصی داشت، افزود : آنها عناصر و ساختار به ظاهر پیچیده و غیر قابل  شکستی را برای خود ایجاد  کرده بودند زیرا کاملاً نکات حفاظتی را رعایت می کردند و پوشش مختلف و نام های مستعار متعددی را برای خود ایجاد کرده بودند.

وی اضافه کرد: مبالغ و پول هایی از خارج از کشور برای این افراد از طریق صرافی ها، عناصر محدود و برخی افراد خاص برای این افراد  تزریق می شد.

* ایجاد شبکه های سازماندهی شده در ایران

عاصف ادامه داد: آنها تلاش می کردند که توسط نظریه پردازان امنیتی سرویس های اطلاعاتی غرب این شبکه را برای ادراک سازی افکار عمومی و تشکیل شبکه های سازماندهی شده در داخل کشور ایجاد کنند.

* ردپای سرویس های جاسوسی امریکایی - اروپایی

کارشناس سازمان اطلاعات  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود : این فرایند با طراحی و بودجه ریزی پنهان ازطریق سرویس های جاسوسی آمریکا  وهدایت  سیاسی و دیپلماتیک  انگلستان  انجام می شد.

عاصف با اشاره به اینکه آنها در کار رسانه ای مهارت بالایی داشتند، گفت : آنها با تمرکز، هماهنگی و پشتیبانی اطلاعاتی و دیپلماتیک برخی از کشورهای اروپایی با محوریت هلند و از طریق  بنیادهای وابسته به وزارت  های امور خارجه هلند ، انگلستان  و سوئد برای شبکه  سازی در داخل ایران و جذب برخی از نخبگان  رسانه ای تلاش کردند.

وی افزود : این نکته قابل توجه است  که آنها برخی از جوانان  جویای نام  و برخی از عناصر رسانه ای که تلاش می کردند  به کشور خدمت کنند  با فرایند  بسیار پیچیده ای به استخدام  خود درآوردند.

عاصف ادامه داد: آنها تلاش کردند  با صرف هزینه های هنگفت  این نیروهای متخصص را  در داخل کشور با هماهنگی های سیاسی سنگین  و سازماندهی اپوزیسیون  رسانه ای که  در داخل کشور در گذشته  فعال بودند و اکنون به خارج از کشور رفته اند  و علیه جمهوری اسلامی  ایران فعالیت می کنند ، سازماندهی کنند.

* فعالیت هرمی این شبکه

کارشناس سازمان اطلاعات  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره  سرشاخه های این پرونده   گفت : این شبکه  بیشتر به صورت  هرمی فعالیت  می کرد و عناصر آن به یک  سرشبکه  وصل بودند  و از ارتباطات  یکدیگر  هم هیچ اطلاعی نداشتند.

* قلم فروشی و مزدوری 

عاصف ادامه داد: نکته قابل توجه  در این عناصر ، قلم فروشی  و مزدوری  بود یعنی عناصر به راحتی با تطمیع و دریافت مبالغ هنگفت  قلم خود را  فروخته بودند  و  مطلب علیه  کشور و منافع ملی  و ارزش های انقلاب اسلامی با دستور و  هدایت سرویس های خارجی منتشر می کردند.

* آلوده کردن برخی از نشریات داخلی

وی با بیان اینکه یکی از کارهای این شبکه  در داخل  کشور، آلوده کردن  برخی  از نشریات داخلی بود، افزود: آنها  تلاش کردند برخی از خبرنگاران، مدیران و مسئولان  روزنامه های داخلی را به صورت کاملاً هوشمند در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به صورت  همسو و مشترک منتشر کنند و در برخی موارد  فشار بر دولت  ایجاد کنند.

عاصف اضافه کرد: شاید برخی از کار خود آگاه نبودند اما این کار را انجام  می دادند و حتی هجمه علیه برخی نهادها را در دستور کار خود داشتند.

وی گفت: بزک کردن چهره آمریکا، جریان سازی جعلی حقوق بشری و زمینه سازی برای حضور رسمی آمریکایی ها در ایران، برخی محورهای فعالیت آنها  برای ادراک سازی  افکار عمومی بود.

* 2سال کار مستقیم روی این شبکه 

عاصف با تاکید بر اینکه این شبکه ، گسترده است  افزود : حدود 2 سال است بر روی  این شبکه بصورت مستقیم کار می کنیم و کشف و دستگیری عوامل آن حاصل تلاش دو ساله همکاران مان است.

* هدایت افکار عمومی داخلی و تغییر سبک زندگی، دستور کار شبکه

وی گفت: آنها در این شبکه هدایت  افکار عمومی داخلی و تغییر  سبک زندگی را در دستور کار خود داشتند.

کارشناس سازمان اطلاعات  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: روزنامه نگاران  فراری، شبکه ای را در خارج از کشور طراحی و تلاش کردند  برخی از روزنامه نگاران جوان را بافریب و وعده های توخالی جذب کنند تا از آنها اطلاعات خارج کنند و برخی اقدامات خرابکارانه  انجام دهند.

عاصف با بیان اینکه برخی از آنها را شناسایی کردیم گفت: برخی از موسساتی که مستقیما در این زمینه فعالیت می کردند و عناصر آنها کاملاً شناسایی شدند.

وی افزود: اقدامات بعدی و جزئیات فعالیت این شبکه ها در دستگاه قضایی برای افکار عمومی ارائه خواهد شد.

جنگنده‌های روسی برای اولین بار مواضع تروریست‌ها در مرز سوریه با لبنان را هدف‌گیری کردند

94/08/13 - 11:07
شماره: 13940813000473

نسخه چاپی
جنگنده‌های روسی برای اولین بار مواضع تروریست‌ها در مرز سوریه با لبنان را هدف‌گیری کردند

جنگنده‌های روسیه مواضع تروریست‌ها در رشته‌کوه‌های «قلمون شرقی» را در مرز با لبنان، برای اولین بار هدف قرار دادند.

خبرگزاری فارس: جنگنده‌های روسی برای اولین بار مواضع تروریست‌ها در مرز سوریه با لبنان را هدف‌گیری کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از گذشت یک ماه از آغاز حملات نیروی هوایی روسیه علیه مواضع عناصر تروریستی در سوریه و همزمان با عملیات تهاجمی ارتش این کشور در استانهای مختلف٬ شب گذشته (سه شنبه) جنگنده‌های روسی در ادامه عملیات خود علیه تروریست‌ها برای نخستین بار مواضع عناصر مسلح را در رشته کوه‌های قلمون مورد هدف قرار دادند.

 

به گزارش فارس جنگنده‌های روسی پس از بررسی دقیق مواضع و پناهگاه های تروریست‌ها در رشته کوه‌های شرقی قلمون مواضع آنان را در چندین نوبت در مناطق «الجبل» و «البتراء» در قلمون شرقی در حومه استان دمشق مورد هدف قرار دادند.

در این عملیات اهداف از پیش تعیین شده به طور کامل منهدم و ده‌ها تن از تروریست‌ها در این عملیات کشته و زخمی شدند.

ارسال به دوستان فرماندهی عملیات مشترک عراق: ۸۰ درصد الانبار آزاد شد

94/08/12 - 22:17
شماره: 13940812001759

نسخه چاپیارسال به دوستان
فرماندهی عملیات مشترک عراق: ۸۰ درصد الانبار آزاد شد

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک در عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی موفق شدند ۸۰ درصد از استان الانبار را آزاد کنند.

خبرگزاری فارس: فرماندهی عملیات مشترک عراق: ۸۰ درصد الانبار آزاد شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک در عراق امروز(سه‌شنبه) اعلام کرد که نیروهای عراقی توانستند 80 درصد از استان الانبار را از دست داعش آزاد کنند.

وی به خبرگزاری دولتی عراق «واع» گفته که «نیروی های مشترک پس از تسلط بر مرکز شهر الرمادی، به پیشروی چشمگیری در عملیات آزادسازی استان الانبار رسیدند.»

رسول با تاکید بر اینکه نیروهای عراقی بر اساس برنامه‌های فرماندهان عالی‌رتبه عمل می‎کنند، گفت:نیروهای نظامی بر دو محور شمالی و جنوبی شهر الرمادی مرکز استان الانبار مسلط شدند.

وی افزود: بسیاری از مناطق استان الانبار هستند که عملیات پاکسازی آنها انجام شد و بسیاری از مین‌های کاشته‎شده در استان خنثی شدند.

منابع پلیس استان الانبار عراق صبح امروز(سه شنبه) اعلام کردند که منطقه «7 کیلو» در غرب الرمادی به طور کامل آزاد شد و در این عملیات حدود 100 تن از عناصر داعش کشته شدند.

سرتیپ «عبدالامیر الخزرجی» معاون فرماندهی سرویس مبارزه با تروریسم عراق، یکشنبه گذشته اعلام کرده بود که پس از دو روز توقف عملیات برای آزادسازی شهر الرمادی به دلیل شرایط آب‌وهوایی، این عملیات از سر گرفته شد و اکنون نیروهای امنیتی از تمامی محورها به ویژه محور غربی، در حال نزدیک شدن به شهر هستند.

الاخبار: جاسوس بازداشت‌شده در حال تدارک برگزاری تظاهرات در ایران بود

94/08/13 - 08:15
شماره: 13940813000264


«نزار زکا»‌ جاسوس دستگیرشده در ایران کیست؟
الاخبار: جاسوس بازداشت‌شده در حال تدارک برگزاری تظاهرات در ایران بود

«زکا» در کنفرانس‌هایی درباره اینترنت در ایران شرکت کرده بود و گفته می‌شد به همراه برخی چهره‌های مخالف نظام ایران در حال تدارک برنامه‌هایی برای ایجاد موج تظاهرات ضددولتی بود.

خبرگزاری فارس: الاخبار: جاسوس بازداشت‌شده در حال تدارک برگزاری تظاهرات در ایران بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی انتشار خبر بازداشت «نزار دکا» فرد متهم به جاسوسی برای آمریکا در ایران، منابع خبری از ارتباط وی با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا خبر دادند.

به گزارش روزنامه «الاخبار»، گرچه نزار زکا در ظاهر عضویت نظامی ندارد، ولی اندک جستجویی نشان می‌دهد که وی فارغ التحصیل آکادمی نظامی «ریورساید» آمریکا در سال 1985 و عضو شورای فارغ التحصیلان این آدکادمی نظامی است.

این روزنامه با بیان اینکه دو تن از فرزندان نزار زکا در همان آکادمی ریورساید آمریکا درس خواندند، تاکید کرد که متهم بعدها تحصیلات خود را در ریاضیات و «آی‌‌تی» (IT) در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ادامه داده بود.

بر اساس اسناد منتشر شده در سایت «ویکی لیکس» نزار زکا از اهل شهرک «قلمون شمالی» (شرق لبنان) از فعالان سیاسی و اجتماعی در زمینه «آزادی اینترنت» بوده و قبلا از طرفداران حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» لبنان بود تا اینکه در سال 2009 مسؤلیت کمپین انتخاباتی حریان «14 مارس» (جریان متحد با آمریکا) در منطقه «زحله» لبنان را بر عهده گرفت.

این گزارش حاکی است که نزار زکا در محافل غیر دولتی به نزدیکی به کابینه آمریکا معروف بوده و همزمان با آغاز اعتراضات مردمی اخیر در لبنان با برگزاری نشستی مطبوعاتی حمایت خود از تظاهرات را اعلام کرد.

این گزارش حاکی است که در پی دستگیری نزار زکا در ایران، خانواده‌اش با مقامات لبنانی تماس گرفته و مشخص شد که برخی مقامات لبنان با طرف‌های ایرانی تماس برقرار کرده و ایرانی‌ها نیز به گفتن اینکه «این قضیه به "امنیت ملی" بر می‌گردد» اکتفا کردند.

«زکا» پیش از این در کنفرانس‌هایی درباره اینترنت و «آی تی» در ایران شرکت کرده بود و شایعه شده که به همراه برخی چهره‌های مخالف نظام ایران در حال تدارک برنامه‌هایی برای ایجاد موج تظاهرات ضد دولتی در ایران به منظور مقابله با طرح دولت برای تشکیل اینترنت ملی جدا از شبکه اینترنت جهانی بود.

بر اسناد ویکی‌لیکس، زکا یکی از افرادی است که با سفارت آمریکا در بیروت در ارتباط بوده و نکته قابل توجه این است که زمانی که در سال 2007 از او به عنوان طرفداران «جریان ملی آزاد» لبنان یاد می‌شد، در حضور دیپلمات‌های آمریکایی از «جبران باسیل» وزیر فعلی خارجه لبنان انتقاد می‌کرد و حتی زمانی که دو سال بعد به جریان «14 مارس» منتقل شد، «سعد حریری» رئیس حزب «المستقبل» را به افزایش اختلافات بین شیعه و اهل سنت و نداشتن شخصیت کاریزماتیک متهم کرد.

اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که زکا پیش از این از آمریکا خواسته در اجرای طرح شبکه اینترنت برای مناطق شمال لبنان کمک کند. سند دیگری نیز نشان داد که مقامات واشنگتن در تماس با زکا، نظر وی به عنوان یک سنی درباره سخنرانی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در دانشگاه قاهره را پرسیدند.

«الیزایت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته تاکید کرد که «زکا به صورت دائم در آمریکا اقامت داشت» و این امر به معنی این است که وی گرین کارت داشته و «گذرنامه آمریکایی ندارد». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که قضیه زکا بر عهده مقامات کشور لبنان است.