نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نظام سوریه شریک اصلیِ مبارزه با تروریسم

خبرگزاری میزان- پیروزی های تازه ارتش و نیروهای مقاومت در سوریه و عقب نشینی عناصر گروه تروریستی داعش در این کشور، طی روزهای گذشته مرکز توجه رسانه های عربی قرار گرفت. بسیاری از این رسانه ها، تحولات اخیر سوریه را نشانگر پذیرش جایگاه دولت دمشق در جبهه عمومی مبارزه با تروریسم دانستند. 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، تحولات میدانی سوریه وارد مرحله تازه ای شده است. ارتش و نیروهای مردمی سوریه از چند ماه پیش تاکنون در چارچوب عملیات خود در مناطق زیر کنترل گروه های تروریستی، به پیشروی های فراوانی دست یافته و مناطق گسترده ای را از اشغال تروریست ها درآورده اند.

در این راستا، آزادسازی شهر تاریخی و راهبردی «تدمر» (پالمیرا) روز یکشنبه هشتم فروردین ماه 1395 صورت گرفت. ارتش سوریه اندک زمانی پس از آزادسازی شهر تدمر، عملیات آزادسازی شهر «القریتین» را که دارای اهمیت راهبردی است، آغاز کرد. یگان های ارتش و مقاومت مردمی روز یکشنبه پانزدهم فروردین، پس از درگیری های شدید با افراطی های مسلح، شهر القریتین در استان «حمص» را به طور کامل به کنترل خود در آوردند.

این گزارش دربردارنده مهم ترین محور تحلیل های رسانه های عربی درباره پیروزی های تازه ارتش سوریه و پیامدهای آن است.


روزهای گذشته، روزنامه های «الاخبار» لبنان، «الوطن» سوریه و تارنماهای شبکه خبری «الجزیره» قطر، رادیو «نور» لبنان و «الاهرام» مصر در بخشی از گزارش های خود به تاثیرگذاری جدی پیروزی های تازه ارتش سوریه بر روند رویارویی با داعش پرداختند.

روزنامه الاخبار شانزدهم فروردین نوشت: ارتش سوریه با باز پس گیری شهر القریتین در حومه حمص میخ دوم را بر تابوت داعش در مرکز حضور این گروه در قلب جغرافیای سوریه زده است. همچنین ارتش سوریه با این پیروزی زمینه را برای آغاز نبرد در مناطق راهبردی شرق و جنوب فراهم کرد. پیش بینی می شود پیروزی القریتین زمینه ساز پیروزی های دیگر در جبهه القلمون باشد. القلمون جبهه ای است که فرماندهی مشترک نظامی ارتش سوریه و همپیمانانش، پیروزی در آن را بسیار سرنوشت ساز می دانند.

برپایه گزارش شانزدهم فروردین تارنمای رادیو نور، آزادی شهر القریتین سوریه شکست تازه ای برای گروه داعش پس از شکست تدمر به شمار می رود. پیروزی های ارتش سوریه نشان دهنده این واقعیت است که اوضاع میدان های نبرد تغییر کرده و نابودسازی پدیده تروریسم به یک واقعیت تبدیل شده است.

روزنامه الوطن شانزدهم فروردین آورد: واقعیت این است که پیروزی شگفت انگیز تدمر، اهمیت ارتش سوریه را به عنوان تنها قدرتی که می تواند به نیابت از جهان با تروریسم مبارزه کند، نشان داد. این پیروزی ناتوانی و سهل انگاری ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم را برای همه ثابت کرد.
به نوشته روزنامه الوطن، نکته قابل توجه در شرایط کنونی این است که ارتش عربی سوریه پس از پنج سال مبارزه با تروریسم اکنون بر پایه این قاعده که سوریه دروازه مبارزه با تروریسم است به نقطه اتکای جامعه بین الملل تبدیل شده است.

همچنین به نوشته تارنمای شبکه خبری الجزیره در همین روز، نظام سوریه از پیروزی تدمر و القریتین در عرصه دیپلماسی استفاده و در میان کشورهای عربی و در سطح بین الملل، خود را به عنوان شریک اصلی در رویارویی با تروریسم معرفی خواهد کرد. برپایه این گزارش، به دلیل کامیابی نیروهای نظام سوریه و همپیمانانش در بازپس گیری شهر راهبردی تدمر و القریتین و سفر تازه مقام های سوری به شماری از کشورهای عربی، ناظران بر این باورند دولت دمشق از پیشروی ارتش در میدان های نبرد در عرصه دیپلماسی بهره خواهد برد.

اشاره الجزیره به سفر تازه «ولید معلم» وزیر امور خارجه سوریه به الجزایر و همچنین سفر شیخ «احمد بدرالدین حسون» مفتی اعظم سوریه به عمان بوده است. هدف از این سفرها معرفی نظام سوریه به عنوان شریک و فعال اصلی در رویارویی با تروریسم بود.

تارنمای روزنامه الاهرام نیز سیزدهم فروردین در گزارشی به قلم «محمد عبدالقادر» نوشت: در پی موفقیت ارتش سوریه در آزادسازی شهر تاریخی تدمر از دست گروه تروریستی داعش، به نظر می رسد مرحله تازه ای آغاز شده است که می توان آن را «مطرح شدن دوباره تصویری از بحران سوریه در عرصه بین الملل» نامید؛ مرحله ای که حضور «بشار اسد» در قدرت را تضمین می کند.

به نوشته الاهرام، بازپس گیری تدمر در فضای واکنش ها نسبت به اقدام های تروریستی داعش در بروکسل صورت گرفت. «بشار الجعفری» رییس هیات مذاکره کننده دولت سوریه در گفت وگوهای ژنو نیز گفت کشورش آمادگی دارد در رویارویی با تروریسم با ائتلافِ مبارزه با تروریسم همکاری کند. همچنین او از «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواست تا در کشورهای اتحادیه، سفارت سوریه بازگشایی شود. او در این خواسته خود اشاره کرد که اکنون داعش دشمن اصلی همه است و نه فقط اسد.

به نوشته الاهرام این موضع گیری ها را باید نتیجه مستقیم موفقیت تازه روسیه در اثبات ضرورت باقی ماندن اسد در قدرت تا زمان رسیدن به توافق نهایی درباره حل سیاسی بحران دانست. این مساله ای است که در موضع گیری های «تییری ماریانی» عضو کمیسیون امور خارجی پارلمان فرانسه در حاشیه دیدار هیات پارلمانی این کشور از دمشق آشکار شد. او در این سفر اظهار کرد کسانی که علیه هماهنگی روسیه و سوریه در رویارویی با داعش عمل می کردند، فهمیده اند که این هماهنگی مساله مهمی است. افزون بر همه این مسایل، چین نیز اعلام کرد که نخستین نماینده ویژه خود در امور سوریه را انتخاب کرده است.

در برابرِ رسانه هایی که پیروزی های ارتش سوریه را در روند مبارزه با تروریسم مهم می دانند رسانه هایی مانند الجزیره نسبت به هرگونه پیروزی و تحرک سیاسی نظام سوریه هشدار دادند.
«خطیب بدله» عضو ائتلاف مخالفان سوریه، شانزدهم فروردین به شبکه الجزیره گفت: ممکن نیست که نظام سوریه بتواند اجماع کشورهای عربی علیه خود خود را از بین ببرد. فضای دیپلماسی که نظام سوریه در آن مانور می دهد بسیار تنگ است و تنها شمار اندکی از کشورهای عربی از آغاز بحران سوریه نظام این کشور را تایید می کنند.
در این زمینه «حسام حافظ» مدرس حقوق و سیاستمدار پیشین سوری نیز به الجزیره گفت: پویش های تازه نظام سوریه تلاش های نافرجام برای رسیدن به خواسته ای است که در عرصه بین الملل رسیدن به آن ناممکن است. وی تحرک نظام سوریه را با گفت وگوهای ژنو بر پایه قطعنامه های 2118 و 2254 شورای سازمان ملل مبنی بر انتقال سیاسی قدرت، پیوند داد و عنوان کرد که استقبال برخی کشورها از دیپلمات های سوری به منزله تمایل آن کشورها برای به رسمیت شناختن نظام سوریه نیست.
الجزیره در تحلیل دیگری به نقل از «عبدالناصر العاید» تحلیلگر نظامی، تحرک های تازه نظام سوریه را بخشی از طرح فراگیر و بلندمدت روسیه عنوان کرد که هدف از آن اعتباربخشیدن به نظام سوریه است. به ادعای العید، مخالفان سوریه در پذیرش آتش بس، اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند و این مساله باعث شده است تا نظام این کشور برخی از جبهه های نبرد را آرام و بر برخی دیگر از جبهه ها تمرکز کند تا از این راهبرد و با استفاده از زمان، مساله انتقال سیاسی را دور زند و موضوع مبارزه با تروریسم را پررنگ کند. نظام سوریه امیدوار است که مخالفان سیاسی و نظامی اش بیش از این دچار فروپاشی و سستی شوند.

ایران در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رهبر خاورمیانه است

ایران در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رهبر خاورمیانه است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت که تأثیرگذاری ایران برکشورهای سوریه، عراق و لبنان و یمن رو به افزایش است و ایران در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رهبر خاورمیانه است.
خبرگزاری فارس: پایگاه اطلاع‌رسانی «Vestnik Kavkaza» در گزارشی به مطلبی اشاره کرد که در نشریه آمریکایی «نشنال اینترنست» چاپ شده بود.

نشنال اینترست در گزارشی به سیاست خارجی ایران اشاره کرد و نوشت از نظر تاریخی، راهبرد نظامی تهران بر پایه ترساندن رقبای احتمالی است و این امر به واسطه این حقیقت است که در دو دهه گذشته، ایران قربانی تهاجمات آمریکا بوده است و این امر بر ساختار نظامی ایران تأثیر گذاشته است به طوریکه این کشور با هزینه کم، توانسته از قلمرو خود مقابل تهدیدات خارجی دفاع کند.

طبق این گزارش، در سالهای اخیر، تعداد خطرات ژئواستراتژیک برای ایران کاهش یافته است. نفوذ ایران در خاورمیانه تقریباً نامحسوس است. ترکیه تهدیدی برای ایران نیست زیرا سیاست خارجی این کشور رقابتی نیست و آمریکا نیز در حال تغییر سیاست خود در قبال تهران است و تلاش می‌کند با ایران روابط ایجاد کند و به همین دلیل است که ایران در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رهبران خاورمیانه است.

این گزارش می‌افزاید، سیاست کنونی و تلاش‌های راهبردی دولت ایران به این کشور اجازه می‌دهد تا بر اوضاع سوریه، عراق، لبنان و یمن تأثیر گذارد. روابط مستحکم با روسیه، حمایت اقتصادی و راهبردی در اختیار ایران قرار می‌دهد و توافق هسته‌ای موجب شد که ایران بر پیامدهای تحریم‌های غرب غلبه کند.

نشنال اینترست در پایان نوشت که ایران به واسطه برنامه‌ریزی راهبردی و استقلال انریی می‌تواند مرزهای خود در خاورمیانه را مورد محافظت قرار دهد. نفوذ سیاسی این کشور تدریجاً رو به افزایش است و احتمالاً روزی به توازن قدرت در منطقه دست می‌یابد.

افزایش تعرفه های پزشکی در انتظار مصوبه دولت

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران، در خصوص آخرین وضعیت تعرفه های پزشکی سال ۹۵، گفت: در سال ۹۵ مصوبه هیئت دولت را در خصوص افزایش تعرفه ها نداشته ایم و منتظر تصمیم نهایی هستیم.
خبرگزاری مهر: دکتر محمد جهانگیری با بیان اینکه در مراکز درمانی افزایش تعرفه نداریم، ادامه داد: وقتی تعرفه مصوب نشده باشد، رشد آن امکان پذیر نیست و این مسئله باید بصورت قانونی ابلاغ شود.

وی با اشاره به لزوم اعلام تعرفه ها در پایان سال قبل، گفت: اینکه باید مراعات حال مردم شود، مد نظر است و باید به رشد حقوق و دستمزد نیز نگاه کنیم.

جهانگیری افزود: ما منتظر پاسخ هیئت دولت و تامین منابع دولت هستیم و انتظار داریم این مسئله هرچه زودتر مخصوصا در حوزه خدمات سرپایی تعیین تکلیف شود.

تعویق مذاکرات برای سفر به تهران و دمشق

تعویق مذاکرات برای سفر به تهران و دمشق

«... میستورا در این فرصت به تهران و دمشق سفر می کند تا از موضع آنان درباره روند گذار سیاسی مطلع شود».

به گزارش جام نیوز، نماینده سازمان ملل درامور سوریه، مذاکرات صلح را به تعویق انداخت تا از جدیت نقش آفرینان این عرصه مطمئن شود.

 

به نوشته رویترز (Reuters)، نماینده سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد: آغاز دور جدید مذاکرات صلح برای خاتمه دادن به جنگ سوریه دو روز به تاخیر افتاد تا "استفان دی میستورا" بتواند در این فرصت به دمشق و تهران سفر کند و موضع آنان درباره روند گذار سیاسی را بشنود.

 

ابتدا قرار بود دور جدید مذاکرات 11 آوریل (23 فروردین) برگزار شود اما این مذاکرات تا 13 آوریل (25 فروردین) عقب افتاده است.

 

دی میستورا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، وی قصد دارد موضع طرف های بین المللی و منطقه ای درباره جنگ سوریه را بررسی کند تا اطمینان یابد که یک اجماع و اتفاق حیاتی درباره "چارچوب انتقال قدرت سیاسی" وجود دارد.

 

براساس این گزارش، وی افزود: دور بعدی مذاکرات باید کاملا جدی و محکم برگزار شود تا روند گفتگوهای سیاسی به گذار سیاسی واقعی بینجامد.

 

ناظران سیاسی براین باروند که حمایت های مستقیم و غیرمستقیم چند کشور غربی و عربی از تروریست ها در سوریه وضعیت پیچیده ای را در این کشور رقم زده و موجب طولانی شدن جنگ و کشته، زخمی یا آواره شدن میلیون ها سوری شده است.

 

ایران بر کمک به حل بحران سوریه درصورت پایان حمایت از تروریست ها و تعیین سرنوشت این کشور توسط مردمش تاکید دارد.

سفیر ایران در روسیه: خبرهای خوبی از روابط ایران و روسیه در راه است

سفیر ایران در روسیه: خبرهای خوبی از روابط ایران و روسیه در راه است

 سفیر کشورمان در مسکو در افتتاحیه همایش "روسیه و ایران: گفتگوی فرهنگ ها" با اشاره به اراده مستحکم رهبران ایران و روسیه برای توسعه روابط گفت:در هفته ها و ماه های آینده منتظر خبرهای خوبی از روابط دو کشور هستیم.

به گزارش ایسنا، مهدی سنایی در این همایش که به میزبانی دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ و همکاری دانشگاه علامه طباطبایی در روزهای 19 و 20 فروردین برگزار شد به روند رو به افزایش همکاری های دو کشور در زمینه های علمی، دانشگاهی و فن آوری پرداخت و تشکیل کمیته عالی همکاری های علمی و فن آوری ایران و روسیه و هم چنین تشکیل اتحادیه موسسات آموزش عالی دو کشور را از جمله دستاوردهای مهم این زمینه همکاری در سال گذشته برشمرد.

سفیر کشورمان افزود: البته ایده آل همکاری های ایران و روسیه در ابعاد علمی و تکنولوژیک بسیار بالاتر از سطح فعلی است و باید در این مسیر بیش از این تلاش کنیم، ولی آهنگ روابط به خوبی به پیش می رود و در هفته‌ها و ماه‌های آینده منتظر خبرهای خوبی در روابط دو کشور هستیم.

الکساندر زاپیسوتسکی، رییس دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ نیز در این مراسم به تمجید از استقامت ایران در برابر تحریم های غرب پرداخت و خاطرنشان کرد: در شرایط سخت تحریم، ایران به خوبی، فنآوری های برتر و علوم بنیادین را توسعه داد. وی اظهار امیدواری نمود که برگزاری روزهای علم، فرهنگ و آموزش ایران در دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ بتواند به شناخت بیش تر دانشجویان روس از فرهنگ و تاریخ و دستاوردهای علمی ایران کمک نماید.

نماینده وزارت خارجه روسیه در سن پترزبورگ، دیگر سخنرانان مراسم آغازین این همایش بود.

وی پیام ایگور مارگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه خطاب به این همایش را قرائت کرد و در این پیام، به تاریخ 500 ساله روابط روسیه و ایران اشاره و تاکید شد که روسیه روابط دوستانه با ایران را بسیار ارزشمند می داند. دو کشور روسیه و ایران عملا در زمینه های متنوع دو جانبه و چندجانبه با هم کار می کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه در این پیام اظهار امیدواری کرد که برگزاری منظم چنین جلسات دانشگاهی و فرهنگی بتواند تحرک محسوسی به روابط فرهنگی دو کشور بدهد.

در این رویداد دانشگاهی، مجموعه ارزشمندی از کتب معرفی تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران از سوی دانشگاه علامه طباطبایی اهدا گردید و بخش کتب ایرانی کتابخانه دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی سن پترزبورگ افتتاح شد.

هم چنین نمایشگاه سه روزه ای از کتب معرفی ایران در این دانشگاه برپا شد و اساتید ایرانی در خصوص معرفی ایران و روابط ایران و روسیه به ارایه سخنرانی پرداختند.