نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

شکست توطئه محاصره دمشق/ پیام دستاوردهای ارتش سوریه در غوطه

شکست توطئه محاصره دمشق/ پیام دستاوردهای ارتش سوریه در غوطه

 علی مقصود

یک کارشناس مسائل نظامی سوری تأکید کرد ارتش سوریه توطئه عربستان سعودی و ترکیه برای محاصره دمشق از طریق گروه‌های تروریستی تکفیری مزدورشان را ناکام گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، «علی مقصود» درباره عملیات اخیر ارتش سوریه در حومه جنوب غربی شهر دمشق گفت هدف از انجام این عملیات، انهدام مخفیگاه‌ها و مراکز جبهه تروریستی النصره در اردوگاه خان الشیح و بازپس‌گیری مواضع حساس و بستن راه کمک‌رسانی به گروه‌های تروریستی بین محور قنیطره و مزارع خان الشیح و محور زاکیه به شمال از سمت منطقه الکسوه تا غوطه شرقی دمشق است.

  مقصود که با خبرنگار تسنیم گفت‌وگو می‌کرد، افزود نیروهای ارتش سوریه عملیات نظامی را از سه محور آغاز کرده‌اند. محور نخست از بزرگراه السلام در سمت غرب، محور دوم از جنوب که از منطقه الحسینیه آغاز می‌شود و محور سوم عملیات در امتداد زاکیه به خان الشیح انجام می‌شود که نیروهای ارتش توانسته‌اند طی این عملیات چندین نقطه و موضع را به کنترل خود درآورند و سکوهای پرتاب موشک و سلاح‌های سنگین تروریست‌ها را منهدم کنند. عملیات  ارتش سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی و یگان توپخانه‌ای انجام شده است به‌طوری که جبهه تروریستی النصره را با حالتی از یأس و فروپاشی و سرخوردگی روبه‌رو کرده است.

وی افزود سیطره ارتش سوریه بر الکسارات و کارخانه داروسازی و الفصول الاربعه به‌معنای بازگشت امنیت و ثبات به جاده السلام است که قنیطره را به دمشق متصل کرده و راه کمک رسانی به گروه‌های تروریستی به‌ویژه جبهه النصره را قطع می‌کند و مانع حملات آنها از محور قنیطره می‌شود.

کارشناس سوری خاطرنشان کرد: اگر آنچه را در منطقه داریا در غرب دمشق رخ داد به این عملیات اضافه کنیم،‌ ملاحظه می‌کنیم که دستوراتی که جبهه النصره در اردوگاه خان الشیح دریافت کرد تا آتش‌بس را در هم بشکند و دست به حملات تروریستی بزند، همان دستورات را نیز گروه‌ موسوم به لواء‌ شهداء‌ الاسلام در داریا دریافت کرد که تنها یک ماه و نیم به آتش‌بس پایبند بود و این گروه تلاش کرد با درهم شکستن آتش‌بس به مواضع ارتش سوریه حمله کند، اما توپخانه و نیروی هوایی ارتش سوریه در کمین این تروریست‌ها بودند.

وی درباره درگیری خونین میان گروه‌های تروریستی جیش الاسلام،‌ فیلق الرحمن و جبهه النصره در غوطه شرقی  دمشق به تسنیم گفت: اگر به آنچه در غوطه شرقی رخ می‌دهد، نگاه کنیم ملاحظه می‌کنیم که ارتش سوریه امروز عملیات پیشروی را تکمیل کرده تا مزارع دیرالعصافیر و بیش از 12 موضع در زبدین را پاکسازی کرده و محور حرستا القنیطره را هم به کنترل خود درآورد که معنایش این است که محورهای النشابیه و البلالیه از هم جدا شده و گروه‌های تروریستی از تمام خطوط کمک رسانی خود محروم شده‌اند.

وی با اشاره به هلاکت دست‌کم 800 تروریست در درگیری داخلی تروریست‌های جیش الاسلام و فیلق الرحمن درباره دستاوردهای اخیر ارتش سوریه هم اظهار داشت تمام دستاوردهای ارتش سوریه در محورهای مختلف از حومه شرقی و غربی دمشق گرفته تا درگیری داخلی میان گروه‌های تروریستی به این معناست که جبهه النصره که تلاش می‌کرد سیطره خود را بر اطراف شهر دمشق بنا به دستورات عربستان و ترکیه تحمیل کند تا آنها اعمال نفوذ و دست برتر را در اطراف پایتخت داشته باشند، این تلاش‌هایش با شکست روبه‌رو شده و تکفیری‌ها متحمل شکست بزرگی شده‌‌اند و مواضع و مکان‌ها و مناطقی را از دست دادند که هرگز گمان نمی‌کردند آتش سلاح‌های ارتش سوریه به آن برسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.