نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

رویترز: ایران و عربستان برای تقابلی شدید آماده اند

«تنش ها میان عربستان و ایران، در راس اخبار مهم و برجسته چندین جلسه گذشته اوپک از جمله جلسه دسامبر 2015 بوده است ...»

به گزارش جام نیوز، خبرگزاری رویترز (Reuters) با انتشار گزارشی تحت عنوان "ایران و عربستان برای برخورد بر سر اهداف تولید نفت اوپک آماده اند" به گمانه زنی در رابطه با نشست پیش روی سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، پرداخته است.

  
در این گزارش آمده است: «اوپک بار دیگر آماده تقابل و رویارویی دو رقیب یعنی عربستان سعودی و ایران در جلسه روز پنجشنبه است؛ این در حالی است که ریاض به دنبال احیای اقدامات هماهنگ برای محدودسازی سقف تولید اعضا بوده و تهران این ایده را رد می کند.

 

تنش ها میان عربستان و ایران، در راس اخبار مهم و برجسته چندین جلسه گذشته اوپک از جمله جلسه دسامبر 2015 بوده است که اعضای اوپک برای اولین بار در سال های گذشته، موفق نشدند بر سر میزان تولید توافق نمایند.»


رویترز همچنین با اشاره به اظهارات مقامات ایرانی نوشت: «ایران روز چهارشنبه اعلام کرد به رغم اینکه به سطح تولید نفت و صادرات قبل از تحریم ها نزدیک شده است، در نشست این هفته سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، به هیچ اقدام دیگر کشورهای عضو این سازمان در زمینه تثبیت میزان تولید نفت ملحق نخواهد شد.

 

تهران مانع اصلی برای حصول توافق در اوپک بر سر سیاست تولید در یک سال گذشته بوده است و به رغم درخواست های دیگر کشورهای عضو اوپک برای تثبیت میزان تولید، عرضه نفت خود را افزایش داده است.


تهران استدلال می کند که دیگر اعضای اوپک باید اجازه دهند تولید ایران به سطح قبل از وضع تحریم های هسته ای علیه این کشور برسد.

 

عربستان سعودی از استثنا قائل شدن برای ایران خودداری کرده است و تهران نیز می گوید باید اجازه داشته باشد تولید خود را تا سطح قبل از تحریم های غرب که بر سر برنامه هسته ای ایران وضع شده بود و اکنون لغو شده است، بالا ببرد.

 

هرگونه توافقی میان ریاض و تهران، یک شگفتی بزرگ از سوی بازار تلقی می شود چرا که تنش ها میان این دو دشمن سیاسی طی دو سال اخیر به صورت فزاینده ای رشد یافته و جنگ نیابتی آن ها در سوریه و یمن ادامه دارد.»

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.