نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

روسیه: پاسخ حضور نظامی ناتو را می‌دهیم

ناتو آنچه امریکایی‌ها می گویند را انجام خواهد داد و به همین دلیل است که ناتو تا آنجا که ممکن است به سمت شرق در حال گسترش و در حال بستن کمندی به دور روسیه است.

روسیه اعلام کرد اقداماتی متقابل در برابر طرح ناتو برای استقرار چهار گردان نزدیک مرزهای این کشور انجام خواهد داد.
به گزارش عصر ایران به نقل از پرس تی وی، ولادیمیر کومویِدوف، رئیس کمیته دفاعی دوما (مجلس سفلای پارلمان روسیه)، روز سه شنبه در مصاحبه با آژانس خبری اینترفکس گفت: «قطعا ما مرعوب چهار گردان نخواهیم شد. از آنجایی که ارتش ما در حال حاضر متفاوت از آن چیزی است که بیست سال پیش بود، این نیروها هیچ خطری برای روسیه ندارند.»
کومویِدوف ضمن هشدار درباره افزایش حضور نظامی ناتو در مرزهای روسیه افزود: «اقدامات متقابلی که ما متعهد شده ایم، همانطور که آن را برای همه شرکایمان از همان آغاز روشن کردیم؛ در حال حاضر در دست انجام است و این روند ادامه خواهد داشت.»  
کمندی به دور روسیه

فرانتس کلینتسِویچ، معاون اول رئیس کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه نیز معتقد است که ناتو، سیاست امریکا را در منطقه در پیش گرفته است.
کلینتسِویچ گفت: «ناتو آنچه امریکایی‌ها می گویند را انجام خواهد داد و به همین دلیل است که ناتو تا آنجا که ممکن است به سمت شرق در حال گسترش و در حال بستن کمندی به دور روسیه است.»

وی افزود، گردانهای ناتو به عنوان یک پایگاه برای آماده سازی زیرساخت ها به منظور فعالیت نظامی علیه روسیه در نزدیک مرزهای این کشور مستقر می شوند.

معاون اول رئیس کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه گفت: «خدا را شکر، ما چیزی برای پاسخ داریم. به همین دلیل است که ما امروز می گوئیم آنها در حال آماده سازی این پایگاه هستند. به محض اینکه چیزی آغاز شود، ما برای (مقابله با) آن ابزارهای دیپلماتیک، سازمانی، سیاسی و نظامی داریم.»

کلینتسِویچ افزود: «(استقرار) این چهار گردان برای ما معنی ندارد. با این حال، آنها این گمانه زنی نادرست را در مورد روسیه دارند که این استقرار خطری جدی برای ما محسوب می شود.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز دوشنبه گفت، این سازمان در راستای تقویت توان دفاعی خود در مقابل روسیه طی روزهای آتی بر سر اعزام چهار گردان از نیروهای چند ملیتی به کشورهای حوزه بالتیک و لهستان توافق خواهد کرد.

استولتنبرگ افزود: «استونی، لتونی، لیتوانی [در همسایگی روسیه] و لهستان چهار عضو ناتو هستند که بیش از دیگران تهدید روسیه را احساس می کنند که مواضع هر یک با استقرار یک گردان چند ملیتی قوی، تقویت خواهد شد.»

وی با اشاره به اینکه مسئولیت فرماندهی این گردان‌ها به عهده فرماند‎هان نظامی ناتو خواهد بود، گفت: «این اقدام حاوی این پیام روشن است که ناتو آماده دفاع از هریک از متحدان خود است.»

روابط مسکو و ناتو از سال 2014 در پی اختلاف نظر بر سر بحران اوکراین تیره شده است. امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند. با این حال، مسکو هر گونه دخالت در بحران اوکراین را به شدت رد کرده است.

از سوی دیگر کرملین نیز بارها ناتو را به دلیل تقویت حضور نظامی نزدیک مرزهای روسیه مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده که «چنین اقدامی، تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و بین المللی است.»
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.