نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نفت ایران اعراب را آچمز کرد

این اولین باری است که پس از 9 سال ایران دوباره توانسته است جایگاه پیشین خود را در بازار احیا کند.
نفت نفت ایران اعراب را آچمز کرد

به گزارش سرویس اقتصادی "جام نیـوز"، این اولین باری است که پس از 9 سال ایران دوباره توانسته است جایگاه پیشین خود را در بازار احیا کند و به روند نوسانی صادرات که در اغلب اوقات به کاهش حجم نفت صادراتی و در برخی موارد به افزایش این عدد منجر می شد پایان دهد ...

در حالی که منابع رسمی و غیر رسمی خبر از رسیدن میزان صادرات نفت ایران به 2.5 میلیون بشکه در روز

 می دهند که بررسی ها نشان می دهد حجم صادرات نفت ایران از سال 1386 به بعد، حتی پیش از برقراری

 تحریم های نفتی به 2 میلیون و پانصد هزار بشکه در روز نمی رسید . بر این اساس مقایسه اعداد و ارقام نشان می دهد صادرات نفت ایران از پیش از تحریم نیز فراتر رفته و ایران پس از حدود یک دهه توانسته است موقعیت خود را در بازارهای جهانی نفت تحکیم کند .  

این اولین باری است که پس از 9 سال ایران دوباره توانسته است جایگاه پیشین خود را در بازار احیا کند و به روند نوسانی صادرات که در اغلب اوقات به کاهش حجم نفت صادراتی و در برخی موارد به افزایش این عدد منجر می شد پایان دهد.

مقامات وزارت نفت هر چند تایید کرده اند که میزان صادرات نفت ایران به پیش از تحریم ها رسیده است اما در برابر این نکته که صادرات نفت از پیش از تحریم ها نیز فراتر رفته است، سکوت اختیار کرده اند.

در حالی ایران توانست بازارهای نفتی خود را احیا کند که عربستان و شرکای عربی اش در اوپک ارزان فروشی نفت را در دستور کار قرار داده  با امتناع از تحلیه بازار از مازاد نفت موجود تلاش کردند قدرت مانور ایران را در این عرصه کاهش دهند.

 قیمت نفت در اثر اتخاذ سیاست هایی از این دست رو به کاهش گذاشت و در حال حاضر نیز قیمت ها کمتر از چیزی است که مطلوب ایران تلقی می شود اما ایران اعلام کرد احیای بازارهای نفتی را مقدم بر حمایت از سطح قیمت نفت می داند.

 بر اساس این گزارش ، ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی و گازی جهان است که به دلیل تحریم ها و همچنین سوء مدیریت در قبال اداره بازارهای در اختیار موقعیت خود را از دست داد و در حالی که سال ها بر صندلی دوم اوپک تکیه زده بود، جایگاهش را به دیگر کشورهای حاضر تحویل داد . 

به نظر می رسد در صورت تداوم این روند ایران بتواند بخشی از بازارهای از دست رفته را به طور کامل اجیا کند اما نکته اصلی در این میان توجه به ظرفیت های تولید نفت در کشور است.

بولتن: بررسی های کارشناسی نشان می دهد در این حوزه ایران طی برنامه های اول تا پنجم توسعه نتوانسته است به مطلوب نزدیک شود و هر چند رویای رسیدن به ظرفیت 5 تا 6 میلیون بشکه ای تولید نفت را در سر داشته اما همچنان ظرفیت تولیدش کمتر از 5 میلیون بشکه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.