نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

در"حلب" چه می‌گذرد؟ / تکاپوی آمریکایی‌ها برای کمک به تروریست‌های محاصره شده در شمال سوریه

خبرگزاری میزان – گروه سیاسی : درهفته‌های اخیر، نبرد در حلب مهم‌ترین اتفاق میدانی جنگ در سوریه بوده است؛ آمریکایی‌ها حلب را شاه کلید جنگ در سوریه می‌دانند؛ شهری که از موقعیت ژئوپلتیکی حساسی برخوردار است و در 5 سال اخیر نقاط مختلفش بارها میان تروریست‌ها و نیروهای دولتی سوریه دست به دست شده است.

حدود یک ماه پیش بود که دولت قانونی و مشروع بشار اسد به همراه متحدانش تصمیم گرفت، حلقه محاصره حلب را از شمال و جنوب و شرق تنگ کند؛ مناطق شرقی حلب از جولای 2012 که جنگ در این شهر تاریخی آغاز شد، در اشغال تروریست‌های معارض دولت سوریه بوده است؛ تروریست‌هایی که البته پس از مدتی شقه شقه شدند و میانشان درگیری رخ داد؛ گروهی از آن‌ها با تفکرات سکولار در قالب ارتش آزاد به نبرد می‌پرداختند و گروهی دیگر هم با تمایلات تکفیری در قالب جبهه النصره و سایر گروهک‌های تروریستی- تکفیری به اعمال جنایتکارانه مبادرت می‌ورزیدند؛ البته پس از مدتی میان تروریست‌های تکفیری فعال در حلب درگیری رخ داد و آن‌ها نیز به گروهک‌های تحت حمایت عربستان، ترکیه و قطر تقسیم شدند.

ارتش سوریه در نخستین گام برای تنگ کردن حلقه محاصره و آزادسازی شهر حلب، با پستیبانی واحدهای ویژه حزب الله موفق به قطع کامل جاده تدارکاتی کاستلو در شمال شهر حلب شد؛ جاده‌ای که تروریست‌های تکفیری از آن برای انتقال سلاح و تدارکات نظامی از مرزهای ترکیه به داخل شهر حلب استفاده می کردند.
اوایل مرداد ماه همزمان با تشدید محاصره محلات تحت سیطره گروه‌های تروریستی تکفیری مستقر در بخش شرقی حلب، دفتر ریاست جمهوری سوریه با انتشار بیانیه‌ای از عفو عمومی کلیه افراد مسلح در صورت تسلیم به واحدهای نظامی سوری خبر داد.


در آغاز محاصره حلب، تروریست‌ها به کمک دستگاه‌های تبلیغاتی خود و رسانه‌هایی نظیر بی بی سی چنین القاء می‌کردند که حلقه محاصره را شکسته‌اند؛ صحت این ادعای تروریست‌ها و منابع رسانه‌ای شان بلافاصله با گزارش‌های میدانی که از حلب مخابره شد، رنگ باخت؛ درعملیات شبانه‌ای که نیروهای ارتش سوریه علیه مواضع تروریست‌ها برای به عقب راندن آن‌ها انجام دادند، حدود 200 تروریست به هلاکت رسیدند.

تروریست‌ها که عملیات فرار خود را "حماسه بزرگ حلب" نام گذاشته بودند، در شروع عملیات خود برای شکستن محاصره حلب 14 حمله انتحاری انجام دادند با این حال، شکست خوردند؛ پس از این شکست، تروریست‌ها مناطق مسکونی حلب را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند که به مرگ 11 تن و جراحت ده‌ها نفر دیگر منجر شد.

پس از تنگ شدن حلقه محاصره حلب توسط ارتش سوریه، حامیان خارجی تروریست‌ها بویژه آمریکایی‌ها به وحشت و تکاپو افتادند؛ جان کری وزیر خارجه آمریکا سوریه را تهدید به تجزیه کرد و وزرای خارجه فرانسه و آلمان نیز مواضعی مشابه اتخاذ کردند.

اما نسخه عملیاتی حامیان خارجی تروریست‌ها برای فائق آمدن بر محاصره حلب، تغییر هویت تروریست‌های جبهه النصره برای قرار گرفتن نام آن‌ها در لیست معارضان میانه رو جهت دریافت کمک‌های مالی و تسلیحاتی از غرب بود؛ بدین ترتیب جبهه النصره که اقدامات تروریستی و جنایتکارانه‌اش علنی شده بود به جبهه فتح شام تغییر نام داد و با اعلام جدایی از القاعده در لیست گروهک‌های میانه رو مورد حمایت آمریکا قرارگرفت. همچنین از سرکرده این گروهک تروریستی و تکفیری که "ابومحمد الجولانی" نام دارد نیز رونمایی شد.

ترکیه نیز بلافاصله برای نجات تروریست‌های محاصره شده در حلب، دست به کار شد و با برگزار کردن نشستی در آنکارا و دعوت از عناصر سیاسی تروریست‌ها و معارضان، نظیر "ریاض حجاب" مهره آل سعود، برای یافتن چاره‌ای جهت شکستن محاصره حلب به تکاپو افتاد.

آمریکایی‌ها نیز که تسلط بر حلب را حیاتی می‌دانند، از طریق کانال‌های دیپلماتیک تلاش کردند تا روسیه را از همکاری با ارتش سوریه در عملیات آزادسازی حلب، باز دارند؛ موضوعی که با مخالفت سفت و سخت مسکو مواجه شد و سران کرملین در پاسخ به درخواست‌های تهدیدگونه واشنگتن اعلام کردند، آمریکا به اسم نجات غیرنظامیان به دنبال نجات تکفیری‌هاست.

۱۳ مردادماه بود که خبر احاطه نیروهای ارتش سوریه بر منطقه استراتژیک "راموسه" در حلب، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت؛ منطقه‌ای که دانشگاهی نظامی را در خود جای داده است و محل تبادل تسلیحات و ادوات سنگین نظامی محسوب می‌شود.

پس از احاطه ارتش سوریه بر راموسه، تروریست‌ها تلاش کردند تا با ایجاد گذرگاه‌هایی فشار محاصره را تنگ کنند اما گذرگاه‌های باریک ایجاد شده از جانب آن‌ها زیر آتش سنگین مجاهدان ارتش سوریه قرار گرفت و موجب شد آن‌ها، گذرگاه‌های مزبور را "گذرگاه خون" بنامند. 
اما همزمان با پیشروی‌های ارتش سوریه و تنگ شدن حلقه محاصره در حلب بویژه مناطق شرقی آن، رژیم صهیونیستی به کمک تروریست‌های تکفیری آمد و کامیون‌های متعلق به حزب‌الله را در خاک سوریه و در شمال دمشق هدف قرار داد. پیش از این نیز ارتش صهیونیستی مواضع نیروهای سوری در"قنیطره" را هدف قرار داده بود.

به موازات هزیمت تروریست‌ها در حلب، آمریکایی‌ها که به هیچ وجه نمی‌خواستند شاهد ضعف و فترت تروریست‌های تکفیری در این شهر باشند، مستقیما وارد عمل شدند و شهر منبج در شمال حلب را بمباران کردند تا موازنه را به نفع جبهه النصره و سایر گروهک‌های تکفیری در این منطقه تغییر دهند. سرانجام در 16 مرداد خبر رسید که ارتش سوریه به کمک کردهای همسو با دولت دمشق شهر منبج را آزاد کرده است.

طی یک هفته اخیر بر دامنه تلاش تروریست‌ها برای پایان دادن به محاصره حلب افزوده شده است؛ در شش روز گذشته سلسله عملیاتی انتحاری توسط گروه تروریستی «جیش‌الفتح» متشکل از 22 جریان تکفیری و غیرتکفیری، به مرحله اجرا درآمد که همه آن‌ها توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت خنثی شد؛ شمار تلفات جیش‌الفتح طی این عملیات از 600 تن فراتر رفته است.

تروریست‌ها برای کاستن از تبعات شکست‌های پی در پی در حلب، با توسل به رسانه‌های استکباری، جنگ روانی به راه انداختند و اعلام کردند که مجددا به منطقه استراتژیک راموسه احاطه یافته‌اند؛ موضوعی که روند تحولات میدانی، کذب بودن آن را آشکار کرد.

اما به موازات تنگ‌تر شدن حلقه محاصره شهر حلب توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت و لحظه شماری مردم سوریه برای آزادسازی این شهر استراتژیک، بر دامنه تحرکات دیپلماتیک و سیاسی حامیان تروریست‌ها افزوده شده است و مشخصا کشور ترکیه میزبان رایزنی های دیپلماتیک حامیان تروریست‌ها است.

"احمد بری»" رئیس ستاد مشترک گروه تروریستی "ارتش آزاد"، اعلام کرده که 24 گروه (تروریستی اعم از تکفیری و غیرتکفیری) که در شمال سوریه حضور دارند، در آنکارا نشست برگزار کرده‌اند و هفته آینده نیز قرار است این گروه‌ها در ترکیه مجددا دور هم جمع شوند و "شورای عالی نظامی" تشکیل دهند.

آنطور که در خبرها آمده، جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز که در جلب نظر روسیه برای ممانعت از کمک این کشور به ارتش سوریه در عملیات آزادسازی حلب، ناکام مانده است، قرار است ظرف هفته آینده به ترکیه سفر کند و ضمن دیدار با گردانندگان گروه های تروریستی محاصره شده در حلب، فکری اساسی برای از دست رفتن حلب و تغییر موازنه جنگ در سوریه به نفع ارتش این کشور و محور مقاومت کند.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی چهارشنبه 20 مرداد 1395 ساعت 15:38 http://linkbox.science-club.ir

سلام خسته نباشید دوست عزیز
مطالب مفیدی دارید به نظر جذاب میاد
من مدیر یه سایت علمی هستم و یه لینک باکس راه انداختیم
برای شروعش نیاز به صبر هست

شما جزو اولین ها هستید و این فرصت خوبیه که در صدر لینک باکس باشید و بازدید مطالبتون افزایش پیدا کنه [لبخند]

در ضمن لینک باکس اصلا تبلیغات نداره [گل]

linkbox.science-club.ir

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.