نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

مهاجرانی: آزادی حلب؛ آتش هولناکی به جان دشمنان ایران انداخته است

«آزادی حلب آن قدر اهمیت و حساسیت دارد که می توان آن را نقطه عطفی در مسائل و جریان سیاست در منطقه دانست.»        

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، عطاء الله مهاجرانی در یادداشتی که در تارنمای شخصی خود منتشر نموده، با اشاره به آزادی حلب، مواضع برخی رسانه‌های عربی را در راستای اهداف تروریست‌های منطقه ارزیابی کرده و در نهایت به موضع روزنامه اهرام مصر که موضع رسمی دولت این کشور می‌تواند تلقی شود، پرداخته است. یادداشت وی را در ادامه می‌خوانید: 

 

 

«آزادی حلب اتفاق مهمی است! سرفصلی تازه در شناخت موقعیت منطقه و خاورمیانه، بلکه نشانی از خاورمیانه جدید به روایتی دیگر! نمی خواهم از کلیشه ها استفاده کنم، اما آزادی حلب و یگانه شدن این شهر به تعبیر شبکه میادین، توحید حلب، آن قدر اهمیت و حساسیت دارد که می توان آزادی حلب را نقطه عطفی در مسائل و جریان سیاست در منطقه دانست. برای این که بتوانیم اهمیت این ماجرا را به درستی دریابیم، نحوه واکنش ها به آزادی حلب قابل توجه است.


یکم: فرانسه که رئیس جمهورش اعلام کرد که در انتخابات اینده شرکت نمی کند؛ در آخرین ماه های مسوولیت، همین چند روز پیش با معارضان سوری ملاقات کرده است. پیشنهاد جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل را داد و جلسه انجام شد!


نکته قابل توجه این بود، بان کی مون با صراحت گفت: گزارش هایی که در باره حلب رسیده است، تایید نشده است. بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل پرسید: چکونه می توان بر اساس گزارش هایی که تایید نشده است جلسه اضطراری شورای امنیت را برگزار کرد!


نماینده انگلستان در شورای امنیت حرف غریبی زد. گفت: « اساسا در حلب گروه های تروریستی وجود ندارد! » مخازن سلاح تروریست ها، موشک های گراد و تاو انبارش به دست ارتش سوریه افتاده است. نقب های زیر زمینی مدرن، تجهیزات بیمارستانی پیشرفته مخفی از نظر مردم حلب، مخازن غذا های ترکی و آمریکایی، ظاهرا به رویت ایشان نرسیده است. با فراموش کردن و نادیده گرفتن نقش تروریست ها، تمام تلاش این است که سوریه و هم پیمانانش، روسیه و ایران را به عنوان کشورها و یا نظام هایی معرفی کنند که دست به کشتار جمعی مردم حلب زده اند. بدیهی است که این مضمون از طریق رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی به شکل گسترده ای تبلیغ می شود.


نحوه رویکرد شورای امنیت سازمان ملل از جهاتی قابل توجه است:
الف: تا به حال ندیده ایم که شورای امنیت نگران قتل عام مردم و کودکان یمنی باشد.


ب: وقتی اسرائیل به لبنان و یا غزه حمله می کرد. نشانی از سازمان ملل نبود. حتی اسرائیل مقر سازمان ملل در لبنان را هم بمباران کرد.


ج: همین چند روز پیش داعش تدمر را اشغال کرد. پیش از این هم در دوره اشغال اولیه اش به نابود کردن آثار تاریخی تدمر پرداخت. دریغ از کوجکترین اشاره ای به داعش در تدمر…
پیداست جلسه شورای امنیت، توسط همان اعضای دایمی همواره تشکیل و کوک می شود. برخی کشور ها هم که اعضای موقت هستند برای خالی نبودن عریضه اسمشان در پیشنهاد ها به میان می آید. مثلا در مورد سوریه، اکراین هم پیشنهاد جلسه اضطراری را امضا کرده است. در واقع اوکراین را از زاویه اختلافاتش با روسیه، به صحنه کشانده اند.


دوم: شبکه خبری الجزیره قطر را دنبال می کردم. می توانم با اطمینان بگویم که اگر ایمن الظواهری رهبر القاعده و یا ابومحمد جولانی رهبر النصره سابق و جبهة الشام اخیر، می خواستند یک شبکه خبری تلویزیونی داشته باشند، آن شبکه همین الجزیره بود! دقت در بین سطور گزارش ها، لحن خبرنگاران و مدیران الجزیره در پایتخت های عربی، حتی توییت های اعضای مشهور الجزیره مانند، احمد منصور و فیصل قاسم و محمد توفیق زیدان، به روشنی نشان می دهد که چه کینه کهنه و گزنده ای از ایران در نهاد اینان وجود دارد و آزادی حلب چه آتش هولناک ویران کننده ای به جان آن ها زده است. این واکنش ها نشانه اهمیت حادثه ای است که اتفاق افتاده است. به یک مورد از این توییت ها که پر خواننده هم هستند اشاره می کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.