نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

نگاه نو

اجتماعی-سیاسی

دو حزب عمده کرد عراقی با سفیر ایران رایزنی کردند

بغداد-ایرنا- هیات های دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق در ادامه تلاش های مربوط به تشکیل دولت جدید این کشور، با 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا، در این دیدارها که روز پنجشنبه بطور جداگانه در محل سفارت ایران در بغداد انجام شد، هیات های کرد عراقی مسائل مربوط به انتخابات اخیر عراق، نتایج و شرایط پس از آن و تشکیل دولت جدید را مطرح و در این خصوص با سفیر ایران به بحث و تبادل نظر پرداختند.   
مسجدی پس از دیدار هیات حزب دموکرات با وی درجمع خبرنگاران کردستان عراق، از این که 'کاک فاضل میرانی' دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفتگو کرده است، ابراز خرسندی کرد.
سفیر ایران گفت: هیات حزب دموکرات کردستان عراق در بغداد مذاکراتی را با ائتلاف ها و مسوولان سیاسی داشتند و درهمین چارچوب نیز امروز میهمان سفارت جمهوری اسلامی ایران بودند که از این بابت بسیار خوشحالیم.
وی با اشاره به نشست خود با هیات اعزامی حزب دموکرات کردستان عراق گفت: مذاکرات خوبی انجام شد و در جریان روند دیدارها، گفتگوها و مذاکرات آقایان با ائتلاف ها و گروههای مختلف در بغداد قرار گرفتیم.
مسجدی در پاسخ به سوالی درخصوص روابط ایران با احزاب کرد گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق، اقلیم کردستان عراق و بویژه با حزب دموکرات کردستان عراق رابطه ای تاریخی، عمیق، ارزشمند و راهبردی است و حتما در آینده بهتر و بیشتر تقویت خواهد شد.
سفیر ایران افزود: جلسه امروز با هدف رایزنی در مورد شرایط پس از انتخابات و هماهنگی ها و اقداماتی بود که این دوستان در حال انجام آن هستند و امیدوارم مفید و سازنده بوده باشد.
'فاضل میرانی' دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق هم با ابراز خرسندی از دیدار 'با برادر عزیزمان ایرج مسجدی' تاکید کرد روابط میان ایران و احزاب کردستان عراق همواره ممتاز و تاریخی بوده است.
وی گفت: در این دیدار درخصوص ملاحظات و مسائل مربوط به روند سیاسی عراق، روابط بغداد و اربیل و نیز شرایط پس از انتخابات بحث و تبادل نظر کردیم.
میرانی ابراز امیدواری کرد تلاش ها و رایزنی های انجام شده برای تشکیل دولت جدید عراق موجب تامین منافع و خدمت هر چه بیشتر به مردم عراق و کردستان عراق شود.
وی به روابط تاریخی میان ایران و کردهای عراق از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران حاکمیت صدام حسین بر عراق اشاره کرد و گفت: کردها از انقلاب ایران حمایت کردند و ایران نیز در دوران صدام، از کردها حمایت کرد و به آنها پناه داد.
این مقام کرد عراقی گفت: روابط ایران و کردستان عراق همواره خوب بوده است و ایران حامی ما و همه احزاب و گروههای سیاسی در عراق بوده است.
از سوی دیگر 'ملا بختیار' مسوول دفتر سیاسی اتحادیه میهنی عراق و رییس هیات اعزامی این حزب کرد عراقی به بغداد نیز پس از دیدار خود و هیات همراه با سفیر جمهوری اسلامی ایران درگفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: گفتگوهای مفصلی با احزاب و ائتلاف های مختلفی انجام دادیم اما هنوز به نتیجه قطعی درخصوص تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمانی یا ترکیب دولت آینده نرسیده ایم.
وی با اشاره به مشارکت پایین مردم عراق از جمله کردستان عراق در انتخابات اخیر و به تبع آن کاهش آراء احزاب کرد عراقی، گفت: با این حال احزاب کردستان عراق تلاش می کنند بخشی از راه حل آینده این کشور باشند و به مشورت ها و مذاکرات خود در این خصوص ادامه می دهند و جلسه امروز با سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا بود و صحبت های بسیار مفیدی انجام شد.
دو هیات اعزامی از دو حزب عمده کردستان عراق روز چهارشنبه وارد بغداد شدند تا درخصوص شکل ائتلاف بزرگ پارلمانی و ترکیب دولت جدید با ائتلاف های انتخاباتی در پایتخت عراق و نیز شخصیت های سیاسی این کشور دیدار و گفتگو کنند.
گفتنی است دیدارهای مختلف سران ائتلاف های پیروز در انتخابات عراق با یکدیگر طی هفته گذشته در راستای درک شرایط ویژه کشور در دوران پساداعش و با هدف تفاهم هر چه بیشتر و تشکیل یک ائتلاف پارلمانی فراگیر و دولتی کارآمد و قوی جهت مقابله با چالش های مختلف داخلی و خارجی صورت می گیرد.
درهمین چارچوب این روزها دیدارها و تماس های تلفنی پر تعداد و فشرده ای میان رهبران مختلف سیاسی عراق در خصوص تحولات جاری کشور، نحوه برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات و نیز ویژگی های دولت آینده در جریان است.
چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در 22 اریبهشت ماه گذشته برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سید عمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
در این دوره از انتخابات 28 فهرست و حزب سیاسی توانستند به پارلمان راه پیدا کنند.
پنچ گروه سیاسی شیعه در این دوره از انتخابات، نیز با پیشتازی در انتخابات مهمترین گروه های مطرح برای تشکیل ائتلاف بزرگ سیاسی و شکل گیری دولت آینده هستند.
انتظار می رود که گروه های دیگری از کردها و اهل سنت، بعد از مشخص شدن چارچوب ائتلاف بزرگ سیاسی جدید، برای مشارکت در تشکیل دولت آینده، به ائتلاف بپیوندند.
طبق قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمان حق دارد دولت آینده را تشکیل دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.